Myslím si, že doba, kdy personalisté nějak popsali pozici a vy se svými schopnostmi a dovednostmi shrnutými ve standardně vyvedeném evropském CV jste se pak snažili najít maximální průnik, je pryč. Firmy stále více hledají konkrétní lidi s příběhem, kteří odpovídají jejich potřebám a kultuře. Prostě pracovníky, kteří je zaujmou, a ne ty s největším průnikem v umělém CV. Chcete se dostat na vysněné místo, do vysněné firmy a myslíte si, že to není možné? Podívejte se na pár příkladů, jež mne v poslední době zaujaly a připomněly mi, že pokud někam svými hodnotami a schopnostmi opravdu pasujete, pak stačí být jen sám sebou, ukázat, kdo skutečně jsem a co chci, a být kreativní, třeba i s trochou vtipu.
Prvním příkladem je mladý Slovák Filip Santa (19 let), který tři roky snil o tom, že se dostane do Silicon Valley, mekky technologických firem, jelikož miluje webový design. Aby nezůstal jen u pasivního snění, vytvořil web takemetosiliconvalley.com , kde tuto myšlenku prezentoval a představil svoji práci. Web se snažil rozšířit přes sociální sítě, a jelikož byla jeho myšlenka zajímavá, dostala se i do velkých médií a také do vysněného Silicon Valley. Filip během pouhých pár dní začal opravdu dostávat nabídky – nejdříve od start-upů, později i od takových firem, jako je Twitter nebo PayPal. V srpnu 2012 pak Filip začal pracovat v USA ve společnosti Nitro, kterou si vybral z dlouhé řady zájemců.
Druhým příkladem, kdy také nápad a šikovné ruce mladého designéra přitáhly pozornost, je úryvek z knihy Steve Jobs od Waltera Isaacsona. Walter popisuje, jak v Applu probíhal nábor zaměstnanců po návratu Jobse v devadesátých letech. Mimo jiné hledali do designérského oddělení pracovníky na návrh GUI (grafické uživatelské rozhraní) nového operačního systému. Jobs dostal e-mailem nabídku od jednoho mladíka, kterého pozvali na osobní pohovor. Ten se však nevyvíjel moc dobře, mladík byl nervózní a příliš nezaujal. Později se s Jobsem potkali ve vestibulu a zklamaný mladík jej oslovil s tím, že by mu chtěl aspoň ukázat některé svoje praktické nápady… Jobs souhlasil, a tak mu mladík předvedl, jak do dolní lišty vměstnat více ikon tím, že je prostě udělal menší – po najetí kurzoru se zvětšily a ukázaly veškeré své detaily. Jobs byl tímto nápadem nadšen a okamžitě mladíka přijal, i přes předchozí neúspěšný pohovor. Aplikace se v novém Mac OS X stala velmi oblíbenou a daný designér pak ještě navrhl plynulé posunování obrazovky pomocí gest…
Třetí příklad je opět ze Slovenska. Zmiňoval jej Mišo Pastier ze Zaraguza Digital na loňské konferenci Svoboda na živo II . Zaraguza je velmi kreativní marketingová agentura – loni například obdržela cenu Facebook Studio Award, což znamená, že podle Facebooku patří mezi deset nejkreativnějších agentur na světě. Mišo vyprávěl, že jim talenti, kteří u nich chtějí pracovat, posílají kreativní e-maily. Jeden z těch, které nakonec přijali, například vytvořil komiks, jenž popisuje, jak mu Mišo neodpověděl na e-mail.
Krásné příklady strategie anti-standardních CV přicházejí také zevnitř firem. Například zaměstnanci počítačové společnosti Valve vytvořili brožurku pro své nové kolegy, která v podstatě jasně ukazuje firemní kulturu. Valve je veleúspěšná firma v počítačovém herním průmyslu, jež opakovaně vytvořila několik herních bestselerů, zaměstnává stovky lidí po celém světě a má obraty ve stovkách milionů dolarů. Proces hledání a najímání nových talentů je v brožuře pro nově příchozí popsán jako nejdůležitější věc ve vesmíru, důležitější než dýchání. Lidé ve firmě si uvědomují, že musí držet laťku hodně vysoko, aby noví zaměstnanci nezpůsobili erozi jejich kultury.
Tento příklad ukazuje i druhou tvář našeho příběhu – existenci nápaditých a uvědomělých personalistů. Profesní dráha výše zmíněných uchazečů by nebyla úspěšná, kdyby na opačné straně nestáli lidé, kteří umí rozpoznat talenty a umožní jim dostat se do vysněné firmy.
Co všechny tyto příběhy spojuje? Uchazeči zůstali sami sebou, nebáli se jít se svou kůží a prací na trh, byli odvážní a předvedli se tvořivou, a někdy i vtipnou formou. Ukázali sebe i své hodnoty a schopnosti i za cenu možné kritiky a posměchu. Je však také nutné zdůraznit, že úspěch byl v těchto případech podpořen kreativní protistranou, jež dokázala odhalit skrytý potenciál. Personalista, který vyřadí netradiční CV ve formě komiksu, asi nebude tím pravým protihráčem…
Vzpomínám si na jeden sociálně-preventivní projekt, který jsme podávali na ministerstvu vnitra, ale byl zamítnut. Všichni, kteří jsme byli zahrnuti do přípravy, jsme byli skleslí a poslali odvolání, ať víme aspoň důvod. Odpovědí nám bylo, že sice projekt je výborný, má hodnotný dopad a byl by určitě mezi vybranými, ale chyběl jeden podpis na příloze 4A a s tím nemůžou nic dělat, proces je proces.
Pokud hledáte nápadité a inovativní pracovníky, ale trváte na standardních euro-CV a přesně vypsaných dovednostech v popisu pozice, možná je chyba právě v tomto kroku – chybějící kreativita a flexibilita přijímající protistrany.
Víte o dalších případech nevšední kreativity? Získali jste tak svoji současnou pozici? Podělte se s námi o svůj příběh v komentáři. A jestli ještě neznáte příručku Valve zvanou Handbook for new employees, vřele doporučuji si ji stáhnout z jejich webu .
Agile/Lean mentor, podporovatel inovací, stavitel týmů a vášnivý skialpinista
HR praktik na cestě za moderním pracovním prostředím a kultivovanými mezilidskými vztahy