Stálé rubriky / HR – Human Relations
Stálé rubriky

Dejme ženám zelenou, ale pozor na převážně mateřský tým

13.01.2013  Lenka Mrázová 1  komentářů

Zaměstnávání matek nesmí být zátěž pro tým, kdy mají tisíc a jednu výjimku a neplní sliby. Tedy pokud si nechcete vyzkoušet na vlastní kůži, jaké to je pracovat minimálně za čtyři osoby najednou…

Jako manažerka spolupracující s matkami razím heslo, že „očekávám plnou duševní přítomnost během slíbených pracovních hodin a dodržení předem sjednaných termínů!“

Tato podmínka je založena na zkušenosti a je několikrát prověřena životem. Bylo to vlastně přesně v tuhle roční dobu, jednou v lednu. Pracovala jsem v poradenské firmě a měla na starosti tým starající se o zpracování přiznání, vedení účetnictví, sestavení ročních uzávěrek. Právě leden je ve finanční oblasti díky nim poměrně pracovně exponovaný měsíc. Můj tým měl tehdy asi deset lidí a během podzimu byl doplněn o dvě nové kolegyně, jednu vracející se po mateřské dovolené po pěti letech a jednu účetní, která k nám přišla nově a měla doma malého synka. V týmu byla ještě manažerka s dvěma dětmi a účetní manažerka, která byla s námi asi půl roku a pak otěhotněla.

Ty dva dny z třetího týdne v lednu si vybavuji stále. Nejdříve v pondělí dopoledne volá zvesela účetní manažerka: "Leni, doktor mi teď doporučil, že mám po amniocentéze ještě další týden odpočívat doma." Tečka. OK, říkám si, když už jsem za tebe pracovala dva týdny, tak ten třetí tedy také zvládnu…

Těšně před obědem volá nová účetní: „Lenko, syn má zánět středního ucha, beru si ošetřovačku a jsem tak týden doma." Tečka. V duchu mi běželo hlavou, jak mne na podzim opakovaně ujišťovala, že pro nemoc dítěte má vždy zařízené hlídání.

Úterý ráno, v 7.15 pípá SMS od kolegyně po mateřské:  „Leni, Anička má teplotu, já s ní zůstanu dva dny doma.“ Tečka.

V 7. 30 zvoní telefon, poslední z matek, manažerka:  „Leni, Anežka má nějakou vyrážku, jedu s ní k lékaři. Panu B. zavolám kolem 10 hodiny a schůzku s paní K. přesunu na odpoledne. Na emailu budu po 11 hodině a dodělám ti to stanovisko.“ Konečně klientský a manažerský přístup. Konečně jedna, která ví, že ano, její dítě má běžný zdravotní problém, bude se mu věnovat, je to její priorita, ale také zorganizuje a zajistí běh svých pracovních věcí. 

Nebyl to vskutku lehký týden, ale díky nasazení zbývajících členů týmu a pomoci kolegů z jiného týmu se podařilo všechny zákonné termíny u klientů dodržet.  

Když byly pak matky a jejich děti zdravé a všechny čtyři byly v jeden den na pracovišti, sezvala jsem je na schůzku, abych jim vylíčila svůj pohled na věc a situaci z pohledu vedoucího týmu. Zopakovala jsem, že moje úloha je prvotně shánět práci od klientů. Následně najít vhodnou osobu na zpracování klientského zadání a starat se o rovnoměrné vytížení všech členů týmu. Ale že opakované přerozdělování již jednou zadaného úkolu, zapojování do rozdělané práce někoho dalšího nebo dokonce komplet práce za někoho, to už přesahuje mou kapacitu. Ale i chuť to provádět ve větším rozsahu a dlouhodobě.

Bylo zajímavé sledovat, že dlouholetá manažerka jednoznačně chápala vše a sama se podivovala, jak to, že ty ostatní si také nevzaly práci domů, protože například účtovat či vyřizovat emaily lze i při ošetřování dítěte doma. Nebo že je nenapadlo, aby to byly ony samy, kdo se měl aktivně postarat o zajištění pokračování práce a vysvětlení detailů přes telefon či email jinému kolegovi.

Ty ostatní pak během následujících měsíců samy zjistily, že se jim tak úplně nedaří, zejména v jejich hlavě, skloubit péči o malé děti a život v poradenské firmě. A zvolily si jinou profesní dráhu, kde pracovní tempo je trochu ležérnější a nevadí, když zůstanou několik dnů náhle doma a neruší kolegy v open space opakovanými telefonáty s dědečkem, který neví, jak správně kápnout vnučce ušní kapky. 

Ona manažerka je i nadále skvělou klientsky orientovanou poradkyní. A mně i dalším kolegyním vracející se po mateřské dovolené slouží jako příklad toho, jak matka, pracující na částečný úvazek, může fungovat i v náročném prostředí trvale se měnících klientských nároků.  A že vše je jen a jen o přístupu. A heslu uvedeném v počátku článku.

 

GARANTI RUBRIKY

Hanka Velíšková

Personální ředitelka společnosti KPMG

Vendy Jersáková

HR praktik na cestě za moderním pracovním prostředím a kultivovanými mezilidskými vztahy

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy