Podle náborových inzerátů se zdá, že ve většině velkých firem pracují ptáčci lapení do klecí vystavěných z přebušených benefitních příslibů, zatímco správný „materiál" – správní lidé – hledají svůj magnet jen těžko.
A přitom je to průzračné jako křišťálová studánka. Nabízíte-li hromadu benefitů, můžete si být takřka jisti, že přilákáte ty, kteří budou pracovat pro hromadu benefitů. Nabízíte-li příležitost podílet se na zhmotňování své myšlenky, pravděpodobně přitáhnete podobné lidi. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá nebo jak John Maxwell říká „Nepřitahujete ty, které chcete, přitahujete takové lidi, jací jste vy sami."
Řekněme, že už jsme si nového kolegu vybrali. O co nejčastěji usilujeme po půlroce jeho angažmá? Obvykle to bývá motivace (angažovanost). Říkáme si „co mu dáme, aby byl zapálený jako na začátku?". Ale ouha. Nic nezabírá. Po prvotním nadšení přichází období stagnace či přímo vystřízlivění a frustrace. Dan H. Pink, autor mnoha provokativních knižních bestsellerů o změnách na pracovním trhu (doporučuji zhlédnout kreslené video o překvapujícím zjištění, co nás motivuje) říká, že opravdovou motivaci lze vystavět na třech pilířích – smyslu, který lidem práce dává (dostávají naplnění seberealizací, podílením se na něčem větším, než jsou oni sami), mistrovství, kterého lidé mohou ve své práci dosáhnout (a pak se jim dostane uznání, protože dělají to, v čem jsou opravdu dobří), a autonomii, která je jim v práci poskytována (dostávají prostor pro růst, svobodu a zodpovědnost)
Při náboru můžeme zásadně ovlivnit první z těchto tří pilířů – smysl. A to tím, že lidi oslovíme právě posláním organizace, pro kterou mají pracovat. Mistrovství a autonomie jsou pak holt otázkou leadershipu.
Pojďme se teď spolu podívat, jak takový tradiční korporátní náborový inzerát v praxi vypadá – vybírám pouze úvodní představení a část „nabízíme":
Chcete budovat svou kariéru v prestižní IT společnosti, a mít tak šanci zlepšovat a rozvíjet své odborné znalosti a zkušenosti? Chcete se podílet na zajímavých projektech a pracovat s nejmodernějšími technologiemi? Potom neváhejte a pošlete nám své CV.
Nabízíme:
Společnost xy je členem německé skupiny... Je významným dodavatelem průmyslových kotlů v oblasti energetiky pro výrobu tepelné a elektrické energie, mimo jiné s využitím ekologických technologií. Více než 80 % produkce směřuje do zahraničí, zejména na trhy Evropy a Asie. Neustále probíhající modernizace a vývoj nových zařízení umožňuje společnosti vyhovět nejnáročnějším požadavkům našich zákazníků na kvalitní a maximální možný výkon kotle s ohledem na životní prostředí. Společnost nabízí tyto benefity:
Chcete pracovat v americké společnosti s dlouholetou tradicí na českém trhu? Máte zájem o práci s novými technologiemi a dobře se orientujete v některém ze skriptovacích jazyků a v OS LINUX? Pokud je Vaše odpověď ano, pak je tato pozice určena právě Vám.
Nabízíme:
Proč pracovat ve společnosti Etnetera ?
Naše práce není nijak ohraničená, přizpůsobuje se a mění podle aktuálních potřeb lidí nebo projektů. Pracujeme svobodně, bez striktních pravidel a složitých organizačních struktur. Nebaví tě aktuální projekt? Přejdi na jiný. Máš vlastní nápad? Rozjeď ho. Potřebuješ dovolenou? Schval si ji. Vše je jen na tobě a tvé zodpovědnosti. Mysli však na to, že svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého.
Jak vypadá Etnetera očima zaměstnanců:
Ať už jsi javista, kodér, grafik, admin, projekťák, tester, obchoďák, markeťák, prostě kdokoliv a Etnetera tě zaujala, neboj se to u nás zkusit! Hledáme hlavně kamarádské typy lidí, se kterými se normálně domluvíme a zasmějeme. Pro hravé jsou tady klikací bubliny, ve kterých se můžeš podívat, v jakých technologiích aktuálně děláme. Naklikej nám, co znáš, popř. v čem bys rád pracoval nebo co doporučil. Jestli nás chceš vidět naživo, zastav se na Etneteří příběhování, každou třetí středu v měsíci do HUBu na Smíchově, nebo se zastav k nám na Letnou.
Tak co říkáte, s kým byste raději spojili svůj pracovní život?
Jak zní mé doporučení, chcete-li spíše přitahovat správný materiál – správné lidi, kteří zapadnou do vašeho týmu, než chytat ptáčky do benefitních klecí?
Takže ještě jednou.
Na interní branding nepotřebujete marketéry! Potřebujete na tom trochu zamakat a být sami sebou – opravdoví, autentičtí. A na začátku pouze rozhodnout, jestli si chcete lidi kupovat, tedy lapat ptáčky zobající benefity, nebo přitáhnout správné lidí – správný materiál, který bude dýchat a bojovat za vaši myšlenku s vámi.
HR praktik na cestě za moderním pracovním prostředím a kultivovanými mezilidskými vztahy