Stálé rubriky / HR – Human Relations
Stálé rubriky

Pracovní veletrh radostně a s překvapením

14.10.2014  Jitka Polanská 0  komentářů

Na samém konci léta proběhl s podporou HR kavárny a úvodem v režii baristy HR kavárny Radima Koštiala veletrh pracovních příležitostí pro lidi po onkologické nemoci, který pořádala nezisková organizace Amelie. Soudě podle ohlasů účastníků z řad zaměstnavatelů i uchazečů o zaměstnání a také podle vydařených fotek, tahle akce rozhodně nenudila. Tři přítomné zástupce zaměstnavatelů a tři uchazeče jsme požádali, aby své dojmy a zážitky z veletrhu popsali pro HR kavárnu.

 

Zaměstnavatelé…

Jaké dojmy a podněty jste si odnesli z veletrhu Amelie pro uchazeče o zaměstnání po léčbě rakoviny?

FOKUS Praha, o. s – Jiří Novák, ředitel pro region střední Čechy:
Překvapilo mě, že lidé po léčbě rakoviny těžko hledají práci. Bral jsem je do té doby jako zcela standardní uchazeče a neuvědomil jsem si, že potřebují trochu jiné pracovní podmínky, třeba kratší pracovní dobu, a že to může být při přijímacím řízení překážka.

Dalším překvapením bylo, že jsem na veletrhu potkal převážně vzdělané uchazeče, nejčastěji středoškoláky s ekonomickým vzděláním. Čekal jsem spíš, že zde najdu někoho do gastronomického provozu, který brzy otevíráme. Nicméně jsem se rychle přeorientoval a začal uvažovat o tom, že by u nás tito uchazeči mohli pracovat v roli týmových lídrů. Jsme organizace, která zaměstnává víc než 50 % lidí se zdravotním postižením, zejména s duševními postiženími, což jsou nemoci jako schizofrenie a různé formy psychózy. Ze 102 zaměstnanců ve středočeském regionu má nějaký druh zdravotního postižení 75 %. Podíl zaměstnaných lidí se zdravotním postižením bychom mohli ještě zvýšit právě díky takovým uchazečům, které jsme potkali na veletrhu. Mluvili jsme tam asi s patnácti kandidáty, pět životopisů nám následně přišlo e-mailem a o přijetí tří kandidátů vážně uvažujeme.

Chceme s Amelií spolupracovat průběžně a dlouhodobě. Požádali jsme tým programu Návrat do zaměstnání po onkologické nemoci, aby nás kontaktovali vždy, když bude nějaký uchazeč z jejich programu hledat zaměstnání.

Komerční banka, a. s. – Kateřina Hanousková, specialistka personálního marketingu:
Byli jsme velmi mile překvapeni. Úvodní představení účastníků pod vedením moderátora Radima Koštiala se opravdu povedlo, bylo to osobní a inspirující a dalo nám to možnost se s tématem veletrhu i s uchazeči seznámit lépe, než kdybychom je potkali jen u stánku.

Příjemně nás překvapilo, že mnozí z nich měli vzdělání ekonomického směru a kvalifikaci, která odpovídá požadavkům na různé pozice v Komerční bance. Někteří z nich dokonce už dříve v Komerční bance pracovali a hlásili se k nám jako k dobrému zaměstnavateli. Uchazečům s prodělanou rakovinou dokážeme nabídnout místa na zkrácený úvazek v back office či administrativní pozice, které neobnášejí komunikaci s klienty, a jsou proto méně stresující. Je jich více v pražské centrále než na pobočkách, kterých ale zase máme mnoho po celé republice.

Proto jsme uchazeče na veletrhu pobídli, ať se nebojí a určitě se hlásí do našich výběrových řízení. Dali jsme jim tipy na konkrétní pracovní pozice, které jsou právě otevřené, i na to, jak postupovat. Aktuálně máme otevřených pět pozic „part time“ – takže teď to záleží i na nich.

Od příštího roku plánujeme jednu výraznou inovaci v této oblasti – některá pracovní místa budeme nabízet výhradně OZP.

Mark2Corporation Czech, a. s. – Ing. Martina Grebíková, HR Specialist:
Na veletrhu se nám moc líbilo. Jednalo se o velmi příjemné setkání, které mi zároveň pomohlo lépe pochopit situaci lidí se zdravotním postižením tohoto typu.

M2C zaměstnává z celkového počtu svých zaměstnanců asi deset procent OZP, čímž výrazně převyšuje zákonem předepsanou kvótou. Je to dáno i strukturou pozic, které nabízíme. U některých zakázek klient přímo vyžaduje, aby na danou pracovní pozici nastoupil uchazeč se zdravotním postižením. 

Z veletrhu jsme si odnesli CV osmi uchazečů, kteří by mohli být u nás zaměstnáni. Jedná se zejména o pozice recepčních v administrativních budovách nebo hotelech. Nyní jsme se na Amélii obrátili také s konkrétní nabídkou volného místa u jednoho z našich partnerů. Nabídli jsme administrativní pracovní pozici na částečný úvazek.

Uchazeči o zaměstnání…

Jak jste se o veletrhu Amelie dozvěděli a zaujalo vás na něm něco?

Dana Paurová: O veletrhu mi řekla moje dlouholetá kamarádka. Jednou za rok se vídáme a ona po cestě na toto setkání zahlédla upoutávku na obrazovce v metru. Rozhodla jsem se tuto akci navštívit a byla jsem mile překvapena. Veletrh byl připravený velmi profesionálně a zároveň s citem k problematice onkologicky nemocných. Byla to akce na vysoké úrovni.

Martina Chalupníková: Nejdříve jsem se dozvěděla o Amelii, a to od dobrovolnice působící na hematoonkologické ambulanci Všeobecné fakultní nemocnice v Praze na Karlově náměstí. Na webových stránkách organizace jsem si pak přečetla o veletrhu. Nešla jsem na něj s žádným konkrétním očekáváním, netušila jsem, jak to bude probíhat, a hodnotím to kladně. Firmy byly otevřenější, než jsem si myslela, prostředí, pohoštění i organizace moc fajn.  

Michaela Vyšatová: Zúčastnila jsem se projektu Amelie Návrat do zaměstnání po onkologické nemoci a veletrh byl jeho součástí. Byla to moc zajímavá akce, od úvodního představení jednotlivých organizací, které se veletrhu účastnily, až po osobní pohovory s jednotlivými potenciálními zaměstnavateli. Milým překvapením bylo, že i zdravotně znevýhodněné osoby mají na trhu práce dveře otevřené.

Přinesl vám veletrh nějakou konkrétní příležitost, pracovní nabídku, možnost spolupráce?

Dana Paurová: Zatím nic konkrétního. Nabídky na veletrhu byly směřovány více na pozice se základním a středním vzděláním. Okamžitý výsledek jsem ale ani nečekala. V minulosti jsem řídila rodinnou firmu se 40-50 pracovníky a k tomu se starala o početnou rodinu. Tak velký objem práce už po onkologické nemoci dělat nechci. Nové zaměstnání, které si teď hledám, také nemusí nutně odpovídat mému vysokoškolskému vzdělání a doktorátu z chemie ani mé dosavadní praxi. Myslím, že bych se mohla dobře uplatnit třeba v oddělení nákupu, v logistice, administrativě nebo v personalistice – tam bych mimo jiné využila i své pedagogické vzdělání. Ráda pracuji a ráda se učím i novým věcem. Vzhledem k tomu, že se starám o devítiletého syna, mám jedinou podmínku – aby práce byla blízko mého bydliště. Jedna taková pracovní příležitost se právě teď objevila a zdá se, že by to mohlo vyjít.

Martina Chalupníková: Ke svému velkému překvapení jsem tam dostala nabídku přímo ve svém oboru. Centrum komplexní péče Roseta mi nabídlo práci fyzioterapeutky, což je má původní profese, a navíc to je kousek od mého bydliště. Šlo by o menší úvazek. Jsem čerstvě po léčbě, a tak návrat do zaměstnání řeším velmi opatrně. Další nabídku jsem dostala od GE Money Bank, byla by to práce z domova na korekturách textů. Dělala jsem korektury jedné knihy, a tuto zkušenost bych tedy mohla využít. Poslala jsem jim svůj životopis.

Michaela Vyšatová: Zajímám se o trendy v PR a marketingu, před lety jsem totiž v této oblasti pracovala. Proto jsem začala navštěvovat kurz digitálního marketingu a PR, který pořádá jeden z vystavovatelů přítomných na veletrhu, OZP Akademie. Kurz má rozsah tři víkendy a je nabitý informacemi i praktickými ukázkami nových postupů. Oblast marketingu a PR se za poslední dobu hodně změnila. Nejsem si jistá, že bych se mohla vrátit na podobnou pozici, jakou jsem zastávala. Jsem krátce po léčbě a zvýšená únava mi nedovoluje pracovat na plný úvazek a stejným tempem jako dřív. Navíc se starám o desetiletého syna. Proto uvažuji o tom, že bych si otevřela vlastní obchůdek v místě bydliště. Tam bych si mohla pracovní tempo určovat sama. Další možností je pracovat pro nějakou firmu z domova. Na veletrhu jsme dostala nabídku na přivýdělek od GE Money Bank. Šlo o administrativu a částečně o tvorbu textů – v tom bych navázala na svou předchozí pracovní zkušenost v PR.

A slovo na závěr od baristy HR kavárny Radima Koštiala, jenž úvodní část akce uváděl coby moderátor:

S Terezou Žílovou, s tím, čemu se Amelie věnuje, a s příběhy, z nichž některé doslova lámou srdce, jsem se seznámil před několika měsíci, když jsem s Terezou dělal rozhovor pro HR kavárnu. Příběhy lidí, kteří si projdou osobním peklem a nemohou si po uzdravení najít práci, a způsob, jakým jsou odmítáni, mnou tehdy tak trochu zamávaly...

HR kavárna byla mediálním garantem tohoto pracovního miniveletrhu a já jsem s velkou radostí a bez rozmýšlení přijal nabídku ujmout se úvodní seznamovací hodinky jako moderátor. Moc mě to bavilo a díky příběhům, které jsem se tam v osobních rozhovorech dozvěděl, se mi všechny moje aktuální problémy najednou zdály být prkotinami. Jsem moc rád, že jsem u toho mohl být, a moc přeju klientům Amelie, aby se z kontaktů, které tam navázali, něco „vyklubalo“.

A pokud se bude podobná akce někdy opakovat a holky z Amelie budou mít zájem, abych se opět zúčastnil, dopředu a bez rozmýšlení říkám ano.

 Anketu zpracovala Jitka Polanská, externí spolupracovnice Amelie.

 

 

 

Jitka Polanská

PR konzultantka, většinou freelance. Těší mě, když si lidi porozumí

 
 

GARANTI RUBRIKY

Hanka Velíšková

Personální ředitelka společnosti KPMG

Vendy Jersáková

HR praktik na cestě za moderním pracovním prostředím a kultivovanými mezilidskými vztahy

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy