V mém okolí se nepřekvapivě vyskytuje poměrně hodně HR business partnerů. Když se sem tam s některými z nich potkám na konferenci, případně u skleničky vína, nestačím se divit, jaké všemožné frustrace jim jejich práce přináší. U jiné skleničky vína se pak zase z druhé strany dozvídám, jak frustrovaní jsou i mí kamarádi manažeři – neHRisti.
Mám-li složitý problém poněkud zjednodušit, pak jde o následující: HR business partneři si stěžují, že je manažeři „neberou“ a dělají si z nich asistentky. Manažeři si pak stěžují, že jim do práce mluví personalista, který o dennodenních problémech daného manažera nic neví. A tak jsem se rozhodla podívat se vzájemnému neporozumění na zoubek. V následujících několika týdnech tak na HR kavárně postupně najdete několik úvah, nad kterými si můžete u šálku kávy popřemýšlet a třeba o tématu dál diskutovat...
Dám vám hádanku. Koho byste řekli, že hledám, když vám dám přečíst inzerát s těmito požadavky:
Jaké jsou vaše tipy? Personalista? HR generalista? HR administrátor? Nebo dokonce asistentka ředitele lidských zdrojů? Kdepak! Hledám HR business partnera! Že si dělám legraci?
Dnešní polední pauzu jsem si zpříjemnila tím, že jsem si na našem domovském portálu jobs.cz zadala klíčové slovo HR business partner. Činila jsem tak čistě ze zvědavosti, kam náš trh práce v této oblasti dozrál. Naposledy jsem se totiž touto obědovou hrou bavila během jednoho poledne zhruba před třemi lety, a to s naprosto identickým výsledkem: našla jsem necelých deset nabídek práce s názvem „HR business partner“ a výše uvedené požadavky jsou, řekněme, těmi průsečíkovými. Jak vidíte, zatímco „HR“ se požadavky alespoň okrajově dotýkají, o „business“ části této role v nich není ani zmínka. A já si stále kladu tu samou otázku:
Hledáme HR business partnery proto, že si myslíme, že je to moderní název pro personalistu, anebo skutečně hledáme strategické partnery pro svůj business?
Pokud odpovíte ano na první část otázky, pak moje doporučení zní: změňte název pozice, ať nemate kandidáty, kteří chtějí dělat všechno, jen ne zadávat data do SAPu, vytvářet analýzy s přepočtenými stavy zaměstnanců a produkovat různé druhy papírů od pracovních smluv po potvrzení o všem možném.
Odpovíte-li ano na druhou část otázky, pak je namístě vyjasnit si, co vaše společnost od této role skutečně očekává. A pak to přiznejte a pojmenujte! A to i tehdy, když vám z vašich diskusí nevypadne „čistokrevný ejčárbyznyspartner“. I to se z nejrůznějších důvodů stává a nemusí to být hned špatně. Často i tak nevinná věc jako velikost firmy může mít na očekávání vliv a z HR business partnera udělat zároveň např. i experta na oblast vzdělávání a rozvoj.
Možná vám k těmto diskusím pomůže praktická zkušenost s tím, o čem business partnering skutečně bývá, když je opravdu „chtěný“:
Jak vám to zapadá do požadavků na dovednosti HR business partnerů, které jste viděli na začátku této stránky?
Employee Guidance ředitelka společnosti LMC
HR praktik na cestě za moderním pracovním prostředím a kultivovanými mezilidskými vztahy