Jsem každodenní návštěvník kaváren a považuji se za kavárenského nomáda. Nechodím tam ale jen na dobrou kávu – chodím tam hlavně pracovat. I když mám svou vlastní kancelář a můžu kdykoli pobýt v kanceláři svých klientů, kavárna je pro mě místo, kde se mi nejlépe přemýšlí, vymýšlí a kde mě napadají ty nejlepší nápady.
Kavárny pro mě mají jakýsi druh inspirativní energie, kde se nějakým zázračným způsobem dokážu soustředit a řešit i všechny resty, do kterých se mi kdekoli jinde nechce.
I když si v kavárně dokážu představit jakoukoli činnost, do nedávné doby jsem si tam netroufla na jednu z těch, která mě také živí, a to je nábor, tedy pohovor s uchazečem. Vždycky jsem si myslela, že první kontakt s kandidátem na danou pracovní pozici by měl probíhat v nějakém formálnějším a klidnějším prostředí, což je standardně kancelář má vlastní nebo mého klienta. Názor jsem změnila o 180° před pár týdny, kdy jsem se dostala do časové tísně a jeden pohovor jsem chtě nechtě musela přehodit z kanceláře do kavárny. Rozhodně jsem z toho neměla dobrý pocit a v hlavě mi běžel černý scénář - co si asi tak uchazeč pomyslí, co na to klient, bude to hodně uhozené a podobně.
Stal se ovšem zázrak! Kandidát byl uvolněný, na všechny otázky odpovídal spontánně a bez kalkulu, a i když jsme se v závěru shodli na tom, že jeho profil na danou pracovní nabídku není ideální, a tudíž se dalšího kola nezúčastní, měli jsme z toho oba dobrý pocit a loučili se s úsměvem na tváři.
Po této zkušenosti jsem začala pracovní pohovory, první seznamovací schůzky, vést v kavárně záměrně a zázraky se opakovaly – zjistila jsem, že kavárna má na lidi uvolňující účinek, padá z nich nervozita a řeknou vám o sobě a svých projektech i plánech do budoucna daleko víc než v prostředí formální kanceláře.
Nevím jak vy, ale já první seznamovací schůzku s uchazečem o práci považuji za událost superdůležitou. Rozhodně mi při ní nejde o prokázání odborných znalostí a dovedností kandidáta, jako spíš o odhalení jeho motivace a osobních hodnot, které ctí. Mým cílem je ověřit si, jak moc a zda vůbec zapadá do firemní kultury a hodnotového žebříčku společnosti, pro kterou hledám toho nebo tu nejlepší. Kavárna vám nabízí nepřeberné množství situací, které byste v kanceláři nevytvořili a které vám o dané osobě prozradí daleko víc, než jen slyšíte ušima – jak si poradí, aby vás v kavárně našel; jak se chová k personálu kavárny; jakým způsobem si vybírá a objednává; jakým způsobem se loučí včetně situace s placením účtu apod.
Minulý týden jsem na tyto schůzky vzala s sebou i svého klienta, šéfa společnosti, který mému nadšení pro kavárenské pohovory moc neholdoval, protože to prý nepůsobí profesionálně. Po třech schůzkách s uchazeči mi řekl: „Už tě chápu, tady v kavárně jsou ty rozhovory daleko opravdovější a najednou vidím lidem za jejich fasádu.“
Máte podobnou zkušenost? A vy, kteří ne, zkusíte to? Ráda vám poradím s výběrem vhodné kavárny.☺
HR praktik na cestě za moderním pracovním prostředím a kultivovanými mezilidskými vztahy