Když se začíná inovovat, znovu a znovu se opakuje spousta stále stejných chyb. A proto bychom měli mít na paměti šest následujících způsobů, jak spáchat inovační sebevraždu a jak se těmto nástrahám v praxi vyhnout. Přinášíme překlad článku Gijse van Wulfena ze serveru LinkedIn.
1. Začněte bez potřeby.
Zkuste si vzpomenout, kdy jste se naposledy snažili dramaticky změnit své zvyky. My, inovátoři, čelíme stejným překážkám. Všichni jsme uvězněni ve svých zvycích: děláme věci stejným způsobem. Po léta čteme stejné časopisy, řídíme stejná auta a máme stále to samé pojištění. Jediný důvod ke změně najdeme, když se objeví nové, jednoduché a atraktivní řešení, které přesně odpovídá našim potřebám. To je všechno. Takže pokud je vaše firma opravdu úspěšná, nedá se předpokládat, že lidé ve vaší organizaci budou měnit své zvyky. Pamatujte si: nezbytnost je matka invence.
V roce 1494 garantovala Tordesillská smlouva (dohoda, kterou si Španělsko a Portugalsko rozdělilo svět, pozn. překl.) Portugalsku exkluzivní práva na východní část světa směrem od Kapverd a Španělsku práva na část západní. To je důvod, proč se 22. března 1518 nechal španělský král přesvědčit Magellanem a Faleirem, aby zaplatil jejich cestu na Západ, přestože byli Portugalci. Španělská koruna nutně potřebovala najít novou cestu k Ostrovům koření.
Nezkoušejte tedy přesvědčit ostatní k inovaci, pokud neexistuje potřeba. Nebude to fungovat.
2. Nejdřív jmenujte inovátora.
Fajn, potřebujeme inovovat, takže koho na to určíme? Vedení mnoha firem obvykle jmenuje na pozici odpovědnou za inovace svého nejvíce novátorského a kreativního kolegu. To se může zdát chytré, ale není. Kolega (nebo kolegyně) se totiž brzy stane osamělým vlkem, protože vymýšlení a inovování jsou dvě zcela odlišné věci. Vymýšlet můžete sami. V organizaci ale nikdy nemůžete sami inovovat! Potřebujete inženýry z výzkumu, produktové manažery, IT, ekonomy, marketéry, lidi z podpory a prodeje k tomu, abyste produkt vyvinuli, vyrobili a uvedli na trh. Ve chvíli, kdy jmenujete inovátora, riskujete, že se všichni ostatní pohodlně opřou a budou s úsměvem čekat, s čím dotyčný přijde. Nikdo z nich už za inovování a nápady nebude cítit jakoukoliv odpovědnost.
3. Začněte se svým nápadem.
Inovace nejsou jenom o nápadech, je to také o jejich realizaci. Globálním symbolem pro inovace a nápady je svítící žárovka. Jakmile jednou dostanete skvělý nápad, hned se do něj zamilujete. To je úžasný pocit. Bohužel – láska je slepá. Psychologický fenomén selektivního vnímání způsobí, že budete vnímat pouze pozitiva svého nápadu a budete poslouchat pouze ty, kteří vás podporují. Co se stane, když o svém nápadu řeknete někomu jinému? První reakce bude často „Ano, ale…” Ostatní ve skupině budou mít k vašemu nápadu výhrady hned, jak jim o něm řeknete. Důvod je jednoduchý: je to váš nápad, a ne jejich.
4. Vsaďte na jeden nápad.
Ze sedmi nápadů na nový produkt zhruba čtyři postoupí do fáze vývoje, jeden až dva se skutečně dostanou na trh a pouze jeden bývá úspěšný. To připomíná výsledek Magellanovy expedice: 20. září 1519 pět jeho lodí – Trinidad, San Antonio, Concepción, Victoria a Santiago – vyplulo ze Španělska, aby pro ně našlo cestu na Západ. O tři roky později se do přístavu, odkud vyplula, vrátila pouze jediná loď, Victoria. Koření, které přivezla, bylo ale tak cenné, že zaplatilo celou expedici.
Nesázejte proto nikdy na jednu loď. Je tu totiž velký risk, že se nevrátí.
5. Začněte s brainstormingem.
Když lidé cítí potřebu přijít s něčím novým, obvykle zorganizují společný brainstorming. Ironie je, že se často nic z jeho výsledků nerealizuje. To je důvod, proč mají v mnoha firmách brainstormingy tak negativní image. Je to proto, že se jedná opět o tu samou skupinu lidí jako obvykle. Můžete si myslet, že jejich problém je v tom, že z nich nepadají žádné nové nápady. Ale asi se mýlíte. Bude to spíše v tom, že se těžko zbavují těch starých. Mám rád výrok amerického byznysmena Dee Hocka, který řekl: „Problém nikdy není v tom, jak dostat nové, inovativní myšlenky do své mysli, ale jak vypudit ty staré ven. Každá mysl je budova plná starého nábytku. Vykliďte roh ve své mysli a zaplní ho kreativita. Jakmile zbavíte svou mysl starých nápadů, nové automaticky přijdou samy!”
6. Začněte bez zákazníků.
Začínat s novými nápady nebo technologiemi dává hodně energie a inspirace. Je to také zábava. Efektivní inovace je ale o získávání nových nápadů na jednoduchá řešení pro příslušné problémy a potřeby zákazníků. Když chcete přijít s něčím novým, je velmi účinné setkat se s potenciálními zákazníky a zjistit jejich skutečné potřeby. Robert Cooper a Scott Edgett to potvrdili ve své studii o technikách generujících nápady. Neberte ale vážně to, co vaši zákazníci chtějí. Vždyť oni sami často nejsou schopni přesně popsat, co vlastně potřebují. Začněte s objevováním budoucích problémů svých zákazníků. Brzy zjistíte, že vynechat zákazníky ze svých inovací vede do slepé uličky.