Stálé rubriky / Management a Leadership
Stálé rubriky

Jak rychle ověřit váš nápad?

17.09.2013  Radim Koštial 0  komentářů

Kolektivně tvořený firemní blog je skvělá věc, přestože se toho ještě většina firem bojí jako čert kříže. Nám se například líbí články na takovém společném firemním blogu firmy Direct People. A tak jsme se s Petrem Šídlem (rozhovory s ním jsme přinesli v minulých měsíčních tématech) dohodli, že si můžeme tu a tam "vypůjčit" nějaký zajímavý článeček. Tenhle napsal Filip Franěk.

Největší chybou mnoha začínajících podnikatelů, ale i lidí z korporací je, že neověřují nápad, ale řešení, aniž si často uvědomují rozdíl. Propast mezi nápadem a řešením je dle konkrétní situace týdny až měsíce široká, a statisíce až miliony korun hluboká.

Proč to tak je?

Člověk, který má nápad, bude vykřikovat něco jako: „Pojďme lidem vyřešit jejich problém XY.“

Člověk, který má řešení, bude vykřikovat: „Pojďme udělat online nástroj, který dělá XY.“

Ve výhodě je samozřejmě člověk s nápadem. Řeší totiž CO?, zatímco člověk s řešením řeší JAK?

Když se oba vydají ověřovat mezi reálné zákazníky, člověk s nápadem pak mnohem pravděpodobněji dojde k řešení, které zákazníci budou chtít. Nebude totiž svázaný svým dříve vymyšleným řešením a to správné bude vymýšlet spolu se zákazníky, zatímco člověk s řešením může být zklamaný, že jeho pojetí řešení problému se zákazníkům nelíbí.

Jak to tedy ověřit?

Nápad musíme ověřovat mnohem dříve, než máme jakékoliv hotové řešení. Náš původní nápad se totiž od konečného řešení může velmi lišit, a proto díky včasnému ověření nápadu můžeme zabránit velkým časovým a finančním investicím do řešení, které nikdo nechce.

Vytyčte si cílovou skupinu.

Vždycky to děláte pro někoho. Pro maminky s dětmi, výrobní ředitele, lékaře, marketingové pracovníky, seniory atd. Názory Vašich kamarádů Vám v této fázi nepomůžou, spíše naopak.

Vymyslete, jak na ně

Nejdůležitější část. Váš nápad by měl řešit reálný problém, a proto musíte ověřit, zda tento problém vůbec existuje.

Vymyslete dobré otázky pro lidi z cílové skupiny. Hlavně nedělejte dotazníky. Když ověřujete nápad, často předem nevíte, na co přesně se ptát a přijdete na to až v průběhu rozhovoru. Ptejte se na věci spojené s problémem. Jak to dnes řeší? Řeší to vůbec? A není náhodou v dané oblasti něco dalšího, co je štve více, než problém, který právě ověřujete?

Oslovte cílovou skupinu

Konverzaci nezačínejte: „Ahoj, já jsem Franta a už 3 měsíce pracuji na projektu XY, který je určen přesně pro Vás. Snad bude úspěšný, jinak nebudu mít na chleba.“ Odpovědi, které dostanete, nebudou moc relevantní. Potřebujete zjistit, co si lidé opravdu myslí.

Můžete si vymyslet cover story o tom, jak píšete diplomovou práci a potřebujete názory lidí z oboru. Telefony a e-maily si vyhledejte na volně dostupných serverech a hurá na ně.

Můžete prezentovat na odborné konferenci a tvářit se, máte hotové řešení, i když ve skutečnosti máte jen pár slidů. A pak už jen čekejte na reakce. Pokud lidé z cílové skupiny problém opravdu řeší, raná fáze Vašeho nápadu je neodradí.

Oslovte lidi, kteří znají cílovou skupinu. Máte-li nápad, který se týká audio a video techniky, naběhněte do nejbližší prodejny a vyzpovídejte prodavače.

Zajděte na nějaké setkání cílové skupiny a prostě se s nimi nezávazně pobavte o životě a ve vhodnou chvíli stočte konverzaci směrem k Vašemu nápadu.

Cest, jak ověřit nápad, je mnoho. Často jsou jednodušší a levnější, než byste předpokládali. Ale bez kontaktu s klientem/cílovou skupinou se to neobejde.

Proč to takhle nikdo nedělá?

Lidé jsou zvyklí vymýšlet produkty od stolu. A následně je prezentovat, představovat a prodávat. Mít produktové listy, marketingové letáčky, funkční demo, nebo fyzický prototyp. Ale ověřování nápadu, to je úplně jiný sport, který není pro každého.

Komfortní zónu nechte doma a vyražte mezi zákazníky. Ptejte se jich na jejich názory, zkušenosti, nápady a hlavně příběhy. Po 5 rozhovorech se Vám začnou některé věci opakovat a dokážete poznat, jestli Váš nápad za něco stojí, nebo přijdete na nové problémy a nové nápady, které Vám vnuknou Vaši zákazníci.

Tipy na závěr

Nepřehánějte to s přípravou. Čím méně toho máte, tím lépe. Pokud je Váš nápad opravdu dobrý, zákazníci se chytnou.

Váš nápad jste takto schopni ověřit za 3 odpoledne.

Nápad má velikou výhodu proti řešení – mnohem rychleji ho opustíte, pokud se ukáže jako špatný. Pokud se Váš nápad bude zdát 3 z 5 lidí z cílové skupiny špatný, jděte od toho. Řešením není dotazník pro 200 lidí.

Originální blog je tady: 
www.directly.cz/2013/09/11/jak-rychle-overit-vas-napad/ 

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy