Stálé rubriky / Management a Leadership
Stálé rubriky

Je Jeff Bezos CEO s famózními, nebo naopak mizernými výsledky?

26.10.2014  Radim Koštial 0  komentářů

V Americe se ředitelům velkých korporací říká CEO (Chief executive officer), u nás je asi nejzažitější označení generální ředitel. V podstatě je to jedno. Jedná se v drtivé většině o muže (!), kteří vedou nepředstavitelně ohromné firmy a jsou pohádkově placeni. A velkým – variabilním – dílem právě na základě svých výsledků.


Od smrti Steva Jobse v roce 2011 už uteklo hodně vody a svět už pomalu přestává skloňovat jeho jméno jako synonymum top manažera a vizionáře, který mění svět a pravidla trhu. Je ale načase učit se jiná jména. V poslední době se například hovoří o Elonu Muskovi, jakožto Jobsově nástupci na trůnu. Musk zbohatl prodejem svého internetového platebního portálu PayPal a vrhl se do vizionářského projektu jménem Tesla, pod kterým vyrábí a dodává jednoznačně nejvyspělejší auta na čistě elektrický pohon na světě. Elon Musk jde ale ještě dál. O své společnosti SpaceX například říká přesvědčivě a s vážnou tváří, že bude první, kdo bude létat na Mars, a stejně vážně hovoří o kolonizaci Marsu.

Vedle Elona Muska se mluví také o Jeffu Bezosovi, CEO gigantu Amazon. Ano, tentýž Amazon, který hodlá stavět distribuční velkosklady i v Čechách, tentýž Amazon, který v podstatě – tak jako Steve Jobs vytvořil a ovládl trh s digitální hudbou – vytvořil a ovládl trh s digitálními knihami. Amazon: internetový obchod skoro se vším, který před časem pohltil i u nás populární Zappos, původně e-shop s botami. Mimochodem – autoři a vydavatelské domy Amazon za jeho vstup na pole distribuce knih metodou buldozeru v cukrárně dodnes proklínají díky nesmlouvavé cenové politice, kterou snížil honoráře a provize na absolutní minimum za cenu vyšších zisků pro Amazon a pochopitelně atraktivity pro zákazníka. 

Během posledních dní proběhla na hladině byznysových serverů zajímavá vlnka, kterou začal server HBR (Harward Business Review) svým vyhlášením TOP 100 nejlepších CEO na světě, mezi nimiž Jeff Bezos s přehledem obsadil první místo.

Řekněme si něco o metodice hodnocení portálu HBR: 

Autoři průzkumu se chtějí, a dodejme, že chvályhodně, zaměřit na dlouhodobý horizont, a nikoli na kvartální výsledky a přemýšlení v řádu kvartálů bez ohledu na to, co bude za rok, za pět, za deset. Navíc v případě korporací bývají kvartály často velice důležité pro samotné CEO, tedy generální ředitele, kterým se od nich odvíjí jejich osobní ohodnocení a většinou i závratné bonusy. A je celkem pochopitelné, že kvartální hra na jistotu bývá neslučitelná s investicemi a změnami s vizí návratnosti v budoucnosti. 

Autoři studie brali v úvahu i hodnocení těchto ředitelů, pokud se týče leadershipu, dopadu na společnost, orientaci na budoucnost apod. Nicméně zcela rozhodujícím kritériem bylo zhodnocení akcií, tedy návratnost pro investory, za celou dobu, kdy je příslušný CEO u kormidla. Průměrná délka této doby u těchto TOP 100 ředitelů (a není bez zajímavosti, že 98 z nich jsou muži!) je sedm let. Jeff Bezos je v čele Amazonu od roku 1996, akcie Amazonu se začaly veřejně obchodovat o rok později. 

Matematickým kritériem hodnocení HBR je tedy celkový výnos, který zahrnuje nejen obyčejné zhodnocení ceny akcií za oněch 17 let v případě Amazonu, ale i kumulované dividendy, které mimochodem Amazon nikdy nevyplatil.

Jeff Bezos si se svými patnácti tisíci procenty zhodnocení za svých sedmnáct let ve funkci vede doslova famózně, o tom žádná. O to víc překvapí, že Bezos, který je ve stovce nejlepších CEO světa na prvním místě, co se výkonu týče, je v odměnách na předposledním místě mezi 68 dohledatelnými z oné stovky nejlepších. Se svým 1,6 milionem dolarů ročně je výrazně za prvním Bobem Igerem z Walt Disney, jehož celkový balíček odměn přesáhl 34 milionů dolarů za rok.

Autoři studie otevřeně přiznávají, že kontinuální a výrazný růst přínosu pro investory do akcií Amazonu a stejný meziroční a mezikvartální růst prodejů Amazonu není doprovázen podobně kontinuálním růstem zisku. Ten je, eufemisticky řečeno, tak trochu jako na horské dráze. Jak tento nepoměr hodnotí HBR, je úžasné – Bezos je vizionářem, který se dívá daleko dopředu, a ne jen na příští kvartál. Je skvělé, že Amazon a jeho akcionáři jsou v tomto názoru zajedno. 

Tuhle idylku vzápětí zajímavě a velmi věcně zpochybnil na serveru Quartz bývalý dlouholetý novinář The Wall Street Journal Matt Phillips ve svém krátkém a pragmatickém článku, který vyšel pod nebojácným názvem Jeff Bezos is either the world’s best CEO—or a terrible underperformer.

Phillipsova logika je celkem jednoduchá. Jak správně uvádí, hlavním kritériem, za které jsou generální ředitelé placeni a odměňováni dalšími odměnami, bonusy a akciemi, je tzv. bottom line, tedy provozní zisk. 

A tady je v případě Amazonu kámen úrazu, protože podíváme-li se na graf kvartálních zisků Amazonu zpětně od konce devadesátých let, příliš nadšeně ta křivka nevypadá. Po zcela ztrátových prvních letech až do roku 2004 přišlo pár průměrných do roku 2008. Po dobrých letech 2009-2011 následuje, propojíme-li si kvartály spojnicí trendu, v podstatě trvalý sešup.



Pojďme si to shrnout:

Jeff Bezos se svým Amazonem dosahuje dlouhodobě úžasného růstu obratu a hodnoty akcií pro akcionáře, nicméně ruku v ruce s mdlým a především kolísavým ziskem. 

V HBR Bezose chválí, protože krátkodobý profit obětuje dlouhodobým cílům, Matt Phillips se zase na Quartzu zcela pragmaticky ptá: je tedy Bezos dobrý, nebo ne? Není náhodou podprůměrný ve výsledcích, protože v případě korporací je zisk tím hlavním? A jak vlastně takového CEO platit? A co je tedy pro ohodnocení výsledků ředitele důležité, když ne zisk?

Z čistě byznysového hlediska není vývoj zisku Amazonu skutečně nijak skvělý a tipuji, že vývoj od roku 2011 by měl být pro akcionáře lehce znepokojivý. Což možná je, protože akcie Amazonu tento rok začínaly někde na 400 dolarech a teď jsou k mání za 300. Zvyšovat svoji hegemonii na trhu, expandovat do – pro firmu zcela nových – oblastí (například čtečky Kindle a Kindle Fire, prodávané za cenu nižší, než je ta výrobní s tím, že vše zaplatí až obsah, tedy aplikace a knihy) a řadu let akceptovat kolísavý profit? To může být geniální tah, jímž akcionáři a vedení Amazonu ukazují mimořádnou osvícenost, toleranci a správné vidění budoucnosti. I když tady se zase logicky vynoří otázka, jak dlouho se dá akceptovat ztráta v zájmu budoucího úspěchu. Anebo je to tikající bomba?

Tak, kdo si troufne rozsoudit, zda je Jeff Bezos nejlepší CEO, nebo jednoduše „underperformer“?

Foto: Flickr user Steve Jurvetson

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy