Nejdřív jsem se hrozně smál, pak mi ale spadla čelist. Pozor, nemůže se totéž náhodou stát i v naší firmě?
Na serveru Novinky.cz se 15. 7. objevila zajímavá zpráva:
Liverpoolská pobočka personální agentury A4e je v problémech. Většina jejích zaměstnanců totiž nepřišla do práce poté, co v loterii společně vyhráli 28,8 milionů liber (866 milionů korun). V práci se objevila jen jedna žena, která sice také přispívala na tiket, ale v den sázky nemohla kvůli nemoci přijít a kolegové za ni nevsadili. Mimochodem o peníze se teď chce soudit, napsal Daily mail.
Myslím, že tím největším problémem není ani tak fakt, že firma přišla ze dne na den o drtivou většinu svých zaměstnanců, jakkoli je to zničující. Hlavní problém vidím v tom, že se to A4e může teoreticky stát kdykoli znovu, nezačnou-li se sebou rychle něco dělat. A průšvih příště nemusí nastat zrovna kvůli loterii. Důvod může být mnohem prozaičtější. Stačí třeba, když si zaměstnance koupí přes noc konkurence. Práce v této firmě, zdá se, nedává lidem smysl, naplnění, seberealizaci. Chodí sem zkrátka jen pro peníze. Nejsem naivní. Nevěřím, že v jiné firmě, kde zaměstnance jejich práce naplňuje až po okraj, by po výhře milionů liber přišli druhý den ráno všichni. Kocovina z předešlé noci by určitě pár jedinců diskvalifikovala. Že by ale nepřišel vůbec nikdo? Na to bych si vážně nevsadil.
Na zcela opačném pólu k firmám, v nichž lidé pracují jen pro peníze, jsou firmy a instituce, pro které lidé pracují zcela zadarmo, tedy jen pro onen pocit seberealizace, poslání, přínos... Typickým příkladem je Wikipedia, pro kterou po celém světě pracují dobrovolní přispěvatelé, jimž dává smysl společné poslání tvořit a sdílet s ostatními lidmi encyklopedické informace.
Každého z nás jistě napadne celá řada charitativních organizací a nadací, s jejichž posláním lidé spojují své příběhy, přispívají svou prací a šíří společné myšlenky zcela zadarmo. Získat takové lidi vyžaduje hodně silné PROČ.
Většina firem se ale nenachází ani na jednom z těchto pólů, ale někde uprostřed. Lidé, kteří pro tyto firmy pracují, získávají jako odměnu jak peníze a benefity, tak uznání, smysl a radost z vykonané práce. I tak se v těchto firmách, tu ve větší, tu v menší míře vyskytují lidé, kteří, kdyby nepotřebovali peníze, do práce prostě nepřijdou.
Věcí, které je pro angažovanost a loajalitu lidí dobré udělat, je celý dlouhý seznam. Na počátku je vždy dobré oslovovat a přitahovat takové lidi, kteří nejen že něco umějí, ale zároveň jsou jim blízké hodnoty a poslání firmy a chtějí se stát součástí firemní kultury. Tím prvním, s čím uchazeči – budoucí zaměstnanci přicházejí do kontaktu, je náborový inzerát či kariérní web a na něm představení společnosti a nabídka volných pozic. Bohužel, ve většině případů jsou náborové inzeráty a kariérní weby zcela nezajímavé a hlavně jsou si podobné jak vejce vejci. Uchazeč se většinou dozví, o jak úžasnou a dynamicky rostoucí firmu se jedná, je mu předložen seznam kvalifikačních požadavků a nabízených odměn a benefitů.
Nedozví se ale nic o poslání a hodnotách, které firma vyznává, není mu zprostředkována firemní kultura, jejíž se má stát součástí. Skrze takovou nabídku pracovních míst pak do firmy snadno připlují lidé, kteří se do ní vůbec nehodí, a pak ti, kteří umějí a nechají se zaplatit, ale angažovanými se nikdy nestanou. Pokud v přijímacím řízení neexistují další mechanismy schopné tyto lidi identifikovat, bez problémů se „nastěhují“ a začnou škodit.
Organizace, pro které lidé pracují zadarmo, to nemají vůbec jednoduché. V jedné věci to však oproti komerčním firmám mají přece jen snazší. Tím, že je dáno, že lidé za svou práci peníze nedostanou, jsou případní cynici předem diskvalifikováni.
Mám pro vás jeden malý, ale snad užitečný tip: Až budete příště psát náborový inzerát a plnit kariérní záložku na vašem webu nabídkou volných pozic a důvody, proč pro vaši firmu pracovat, dělejte to tak, jako byste hledali nadšence, kteří pro vás mají pracovat zadarmo. Namísto benefitů a kvalifikačních požadavků klaďte hlavní důraz na vaše poslání a hodnoty, pokuste se uchazečům zprostředkovat vaši firemní kulturu. Zkrátka, říkejte lidem, že by u vás měli pracovat proto, jací jste, a ne proto, jaké finanční a hmotné odměny se jim dostane. Většina těch, kteří jdou jen po penězích, to pak vzdá a půjde hledat jinam. U těch, jejichž pozornost a zájem získáte, je pak vyšší pravděpodobnost, že se z nich v budoucnu stanou angažovaní a loajální zaměstnanci.
A nějaké příklady, jak může taková kariérní nabídka vypadat? Třeba jako ty od Starbucks, Virgin Atlantic, Adobe, ale například i seriózních Deutsche Bank či HSBC Bank:
Starbucks
Virgin Atlantic
Adobe
DB
HSBC
Společník a hlavní evangelista v Brand Bakers