Stálé rubriky / Management a Leadership
Stálé rubriky

Pracujte s problémy tady a teď!

Položili jste si někdy otázku, v čem je vaše firma jiná než třeba Facebook, Google, Apple, Zappos, 37signals? Proč se jim tak daří finančně a chtějí u nich pracovat tuny talentů, kdežto vy máte problém sehnat pár schopných lidí?

Já si takové otázky kladu již dlouho, hledám, čtu, naslouchám, ptám se, zkouším... Jaké lidské chování, jaké prostředí utváří jejich kulturu tak odlišnou od ostatních? Je to jen mediální bublina? Je to realita? Co dělají jinak?

Jedním z rozdílů, jak to vidím já z pohledu zvenčí, je způsob, jakým lidé v těchto firmách přistupují k problémům, respektive k situacím, které by mohly v potenciální problémy ústit. Neexistuje žádná firma, která nemá problémy, ani Zappos, Google či Facebook nejsou výjimkou. 

Vizualizujte problémy
Jaký je tedy onen odlišný náhled na problémy v těchto firmách? Myslím si, že jejich kultura podporuje zaměstnance v tom, aby neviděli problém jako hrozbu, ale jako příležitost. Nesnaží se první náznaky těžkostí skrýt, možná proto, že je za ně nikdo netrestá, ale snaží se s nimi pracovat. Problémy jsou totiž prostor pro inovace a také pro růst, a to nejen růst lidí, ale celého oddělení nebo firmy. Máte s něčím problém? Najděte k němu řešení, které pravděpodobně budete moci nabízet jako nový produkt nebo službu! Tak to dělá například 37signals či Google a nedávno s tím v jedné oblasti začala i IBM. Tyto firmy pro řešení svého problému například napíší aplikaci, používají ji a pak ji úhledně zabalenou do podoby produktu či služby dají k dispozici ostatním. 

Máte problém, který dopadá na zákazníka? Buďte první, kdo o něm dá vědět. V dnešním světě stejně nic neutajíte.
Platí to tak i u vás? Podle toho, co vím o českých firmách, je vždy podobná situace doprovázena nějakými následujícími komentáři:

„O žádných problémech nechceme slyšet!“
„Kdo má nějaký problém, ať si jej vyřeší.“
„Nehrab se nám do toho, já jsem majitel/manažer/...“

Udělejme si malý test. Kolik zlepšováků jste za poslední půlrok navrhli? A kolik jich bylo schváleno a kolik implementováno? Moje zkušenost z českých firem se limitně blíží k 0. Ne že by lidé nechtěli a neměli co zlepšovat. Nápadů a návrhů mají spousty, ale buď se jich nikdo neptá (drazí externí konzultanti, kteří ani nedělají danou práci, jsou přece lepší zdroj, že!), nebo jsou jejich nápady shozeny ze stolu (to by stálo peníze, na to nemáme čas, dle plánu máme jiné priority, zákazník to určitě nebude chtít), nebo je manažer vydává za své, a lidi proto přestanou návrhy přinášet.

Řešte jen to, co je teď
Druhým rozdílem je, jak firmy s problémem pracují tady a teď. Úspěšné firmy totiž většinou řeší aktuální problém a nevymýšlejí, co by ještě, kdyby... Nejedná se o krátkozraké řešení bez vize, ale o řešení aktuálního problému směrem k vizi. Rozhodnutí o řešení je většinou delegované do místa daného problému, kde o něm lidé vědí nejvíce. Pracovníci se nezdržují potenciálními „co kdyby ještě", která jsou tak oblíbená ve velkých firmách, protože může vznikat stovka virtuálních plánů zaměstnávající spousty zbytečných manažerů... Místo jednoduchého řešení pro jeden aktuální problém pak dodáme moloch, který řeší všemožné situace, z nichž 80-90 % nikdy ani nenastane a důsledky problému už stejně nevyřeší.

Neříkám tím, že nemáme plánovat, ale je rozdíl mezi znalostí směru a dohodou, JAK se tam dostat, a mezi detailním plánem, zavírajícím možnosti a ignorujícím flexibilitu reality. 

Samozřejmě, že takové situace ukazují na cosi špatného v celé firemní kultuře. Jak ji ale změnit? To je mnohdy nemožná věc vyžadující především změnu nás samotných. Jednou z cest může být váš aktivní a vstřícný přístup k problémům. Formalizovaných či méně formalizovaných návodů existuje celá spousta. Například mně blízké štíhlé myšlení (Lean thinking) nabízí formát A3 pro popis situace a řešení, PDCA cyklus a Kaizen workshopy pro jejich identifikaci a provedení. Dále můžete využít koučink, storytelling, delegovat... 

Co tedy dělají tyto firmy jinak? Co se od nich můžeme naučit? 

  1. Začněte u sebe a vizualizujte problémy, vykřičte je do světa a snažte se je vidět jako příležitost. 
  2. Řešte jen to, co vás trápí teď, využijte minimalistické řešení jen pro současný problém. Svět a trh se mění tak rychle, že komplexnější řešení nemá smysl.
  3. Delegujte rozhodnutí o problémech co nejníže k lidem, kteří jsou problému nejblíž – jen oni vědí, jak nejlépe a nejsnáze je vyřešit.

A jaká je vaše zkušenost, jak se díváte na problémy vy? Máte podobný, nebo zcela jiný názor či příklad ze života? Podělte se s námi o něj.

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy