Jaké jsou některé z důvodů, na základě kterých se zaměstnanci rozhodují, kterou firmu zvolit. A co ovlivňuje, jak dlouho ve firmě pracují?
Napadnou nás některé jasné odpovědi jako třeba mzda, benefity, možnost růstu anebo flexibilní pracovní doba.
Na podstatné důležitosti nicméně získává další faktor: firemní smysl (mise, záměr). Na základě nové zprávy od agentury Calling Brands, firemní smysl – vyšší záměr, který přesahuje komerční a provozní cíle a ukazuje, proč je daný byznys hodnotou pro všechny zúčastněné – je nově vznikajícím silným důvodem pro získání zaměstnanců, jejich udržení a produktivitu.
Zpráva je vytvořena na základě rozhovorů s manažery HR a komunikace z velkých nadnárodních firem a z průzkumů názorů více než 4.000 zaměstnanců korporací v Německu, Velké Británii a USA. Tento výzkum zjistil, že s benefity je firemní smysl nejdůležitější faktor pro zaměstnance při volbě zaměstnavatele a je velmi důležitý pro přirozené nasazení a loajalitu. Nechal dokonce daleko za sebou tradiční hodnoty jako úroveň odpovědnosti a možnost kariérního postupu. 65% respondentů uvedlo, že firemní smysl je dokáže motivovat k výjimečným výkonům v práci a téměř dvě třetiny (64%) se cítí loajálnější k firmám, které se snaží dělat víc, než jenom vytvářet vyšší hodnotu pro vlastníky.
Tato zjištění jsou více méně odhadnutelná. Ruku na srdce, kdo by nechtěl, v tom co dělá, vidět víc než jenom výplatní pásku? Smysl je firemní ambicí a závazkem měnit svět a zároveň přináší tolik potřebnou motivaci.
Proces nahrazení dobrého zaměstnance, který firmu opustil, vyžaduje čas a peníze, narušuje firemní provoz a má přímý negativní dopad na momentální zisk a zároveň dlouhodobý obchodní potenciál. Od doby, kdy zaměstnanci čím dál tím více hledají práci ve firmě, kde naleznou hodnoty plně kompatibilní se svými osobními hodnotami, stává se firemní smysl skutečnou konkurenční výhodou. Protože pomáhá firmám zaujmout, získat a udržet skvělé talenty a šetří peníze, které fluktuace stojí. To je důvod, proč by měly firmy brát smysl na zřetel jako na jeden z hlavních základů své strategie a každodenního života.
Experti Calling Brands docházejí k závěru: “Lidé chtějí pracovat pro dobrou firmu.. To, co je nyní potřeba, je, aby zaměstnavatelé začali vytvářet argumenty – a řídit se jimi.. Toto není věc HR, toto je věc managementu.” To je zpráva, kterou by si každý zaměstnavatel měl vzít k srdci.
Firemní smysl je úzce spjatý se společenskou odpovědností firmy. Nakonec studie Calling Brands doplňuje, že společenská role a odpovědnost firmy je dobrá nejen pro byznys, je dobrá také jako firemní strategie. Zvláště v celosvětovém kontextu může společensky odpovědná firma vést byznys k prosperitě a současně pomáhat budovat lepší společnosti, chránit lidská práva a usnadnit ekonomický vývoj.
Společenská odpovědnost firmy a její vyšší smysl by měly být více než jen filantropie a měly by přesahovat do širšího socio-ekonomického managementu, který ovlivňuje to, co firmy dělají a jak pracují v propojeném ekosystému zemí, kde působí. Co to znamená v praxi a jak se firmy stanou skutečně novými hybateli společenské odpovědnosti (orig. : CSR 2.0 leaders), bylo předmětem dnešní debaty pořádané výkonným ředitelem Business Civic Leadership Stephenem Jordanem s Katherinou Pickus, viceprezidentkou Abbott Fund a viceprezidentkou Global Citizenship Policy of Abbott Laboratories.
Na důkaz důležitosti firemního smyslu a hodnoty zaměstnanců oddaných tomuto smyslu, Katherina Pickusová uvedla: “Společenská odpovědnost firmy je více, než jen o dobročinnosti. Je to o hodnotě, kterou byznys přináší.. Nejlepší nápady jsme vždy získali od lidí doslova zažraných do byznysu, kteří myslí na svoji společenskou odpovědnost inovativním způsobem.”
Autorem článku, který byl publikován na serveru Cipe.org, je Anna Nadgrodkiewicz. Překladu se zhostil Radim Koštial.