Věnoval jsem mnoho hodin tvorbě skvělých strategií a obchodních plánů. Bylo to zábavné a vzrušující. Zavřít se do místnosti, vypnout telefon, vzít notebook a začít psát. Tvořit plán, jak dosáhneme obchodních výsledků. Jaké investice musíme udělat, jaké marketingové akce. Které kompetence máme a které musíme doplnit. V určité chvíli vás tvorba začne vést, jste stále více a více nadšeni, jak do sebe vše zapadá. Zapomínáte na svět kolem sebe a tvoříte. A je to. Už vím, jak dosáhneme našich cílů. Co k tomu potřebujeme. Vytvořil jsem několikastránkový dokument, k tomu skvělou powerpointovou prezentaci a samozřejmě excelovou tabulku, ve kterém mi čísla vycházejí tak, jak potřebuji.
Ve svém archivu mám několik takto vytvořených dokumentů a v počítači jejich verze v PowerPointu. Jejich výhodou a silnou stránkou je, že je to zábava. Všechno do sebe zapadá. Plán je vždy logický, plyne, je srozumitelný. Jako jeho tvůrce mu skvěle rozumíte. Při jeho prezentaci kolegům to vypadá, že mu také rozumějí. Nadřízeným se líbí. Už se všichni těšíte, jak jej budete realizovat. Co následuje, to asi znáte z vlastní praxe. Pomalu se začnete probouzet. Zjišťujete, že jej lidé kolem vás pochopili jinak, než potřebujete. Ale hlavně, zodpovědnost zůstala plně na vás. Nedá se delegovat. Jste jako tvůrce odsouzeni k tomu, zajistit jeho realizaci a využít pro to své okolí. Pracujete do úmoru, schůzkami s kolegy trávíte hodiny a hodiny času. Bojujete s nesprávným pochopením svého plánu. A navíc, svět kolem vás se ukáže být méně hladký, než jste si představovali. Zákazníci objednávají později, odkládají své rozhodnutí. Kampaň vygenerovala leady, klienti říkají, že se jim líbí to, co nabízíte, jenom jaksi neobjednávají. A tak musíte tlačit ještě víc. O ten tlak se nemáte s kým podělit. Jste v tom sami.
Výše uvedený scénář je typický pro situaci, kdy si na začátku ulehčíme práci a budoucnost ve formě strategií a plánů tvoříme sami. Energii, kterou na počátku ušetříme, potom v průběhu realizace zase ztratíme. Tento scénář není špatný, jen je důležité vědět, kdy je užitečný.
I já jsem byl na základě těchto zkušeností nucen změnit strategii, jak tvořit strategii. V prvním kroku definuji tým, který bude strategii tvořit. Mnoho hodin a dnů trávíme tím, že konstruujeme, na čem to vlastně budeme pracovat a k čemu to bude. Učíme se snášet kooperaci různých povah. Někdo rád přemýšlí nahlas, někdo nesnáší, když nejsou konkrétní výsledky. Někdo potřebuje čas na rozmyšlení, jiný jde rovnou na věc. Tým, který tvoří šest až devět členů, ten na samotnou koordinaci spotřebuje tunu času a energie. Všechno se vleče, rok uteče jako voda a vy zjistíte, že stále nemáte konkrétní výstup. Plán, dokument a PowerPoint. Jste z toho nervózní, členové týmu se ptají, zda to má vůbec smysl…
Vydržte. Stokrát se to vyplatí. Přijde okamžik, kdy si celý tým uvědomí, že žádný dokument nepotřebuje. Stačí Excel (ano, čísla jsou důležitá) a snad několik stránek textu, který bude užitečný, až se za dva roky budete ptát, co je jinak. Stálo to hromadu energie a času, ale výsledkem je skutečný tým. Lidé, kteří se vzájemně poznali. Naučili se respektovat svou rozdílnost. Mají společný cíl. Rozumím, proč si každý z nich plán interpretuje trošku jinak. Jsou schopni vystupovat konzistentně. Výpadek jednoho je zachycen ostatními. Lidé ve firmě, kteří se ptali, co to tam ti manažeři pořád dělají, najednou vidí výsledky. Mohou se pobavit s každým z managementu a vidí, že firma má strategii. Má silný tým, který si jde za tím, co si stanovil.
Dokument, to je statická strategie, jež neumí reagovat na změny, které jsou součástí byznysu. Jednotlivec, který takový dokument vytvořil a jako jediný má strategii v hlavě, je součástí jeho myšlení, takový jednotlivec nemůže zvládat naplňovat strategii, nést plnou zodpovědnost, pružně reagovat na změny, vysvětlovat strategii lidem a dávat jim to, co potřebují, reprezentovat strategii u zákazníků a obchodní partnerů. Tedy ano, dokáže to. Sám vím o několika supermanech, kteří to zvládli. Krutě za to ovšem zaplatili nebo stále platí.
Až vás napadne lákavá myšlenka zavřít se v místnosti a začít tvořit strategii, zpozorněte. Je to droga, které snadno podléháme a která má dalekosáhlé důsledky.
A až budete propadat zoufalství, že ten tým se nikdy na ničem nedohodne, že nemáte konkrétní výstupy…, vydržte. Přineste do týmu malou změnu, zkuste jinou techniku vedení setkání, ale vydržte. Vyplatí se to.
Foto: Flickr user woodleywonderworks