Stálé rubriky / Vzdělávání a seberozvoj
Stálé rubriky

Dovolená, která má smysl

24.09.2013  Lenka Mydlová 1  komentářů

Nový trend v dovolených je cestovat a pomáhat. LITS Global – parta čtyř světoběžníků, kteří vědí, že cestováním se dá dokázat o hodně více než jen nafotit okolní chrámy, nasávat čerstvý vzduch v přírodě nebo poklábosit s místní omladinou na rohu náměstí. Honza Krahulík, Zdeněk Fous, Marek Beran a Veronika Losová si uvědomili, že během poznávání cizích zemí mohou lidé také dělat něco smysluplného a pomáhat. A tak na podzim 2012 začali organizovat program, během něhož (možná trochu blázniví) profíci z firem nejen cestují, ale také radí místním sociálně odpovědným podnikům, jak zlepšit jejich podnikání, které se snaží řešit nějaký lokální společenský problém. Právě teď se jejich pilotní tým, pětice nadšenců ze čtyř zemí (včetně ČR), vrátil z třítýdenního pobytu v Indii. Pomáhali tam sociálně prospěšnému podniku ONergy se strategií, financemi a marketingem a přitom plnými doušky nasávali všechny barvy této neuvěřitelné země.

Jak jste přišli na to, že budete vozit lidi na dobrodružnou cestu, kde kromě cestování budou i pomáhat místnímu společensky prospěšnému podniku? 
Chtěli jsme umožnit lidem dělat během cestování něco extra, něco, co je fakt bude bavit a zároveň jim dávat smysl. Skoro každý rád cestuje. A dost lidí se angažuje v různých společensky přínosných aktivitách a podobně. Tak proč tyto dvě věci nespojit a nezaměřit se na pomoc v těch částech světa, kde to je potřeba nejvíce? S organizováním mezinárodních výměnných programů máme jako bývalí členové mezinárodní organizace AIESEC zkušenosti, takže v zásadě víme, co to obnáší, a dokážeme se poprat se všemi průšvihy, které jsou s tím spojené. Vidíme v celé myšlence LITSu velký smysl. A nejsme jediní – na Západě je cestování s nějakou hlubší myšlenkou sílicí trend. Lidem prostě chybí možnost dělat něco opravdu smysluplného a nemají na to čas. My se snažíme tuto jejich potřebu nějak řešit.

Kdy se myšlenka LITS zrodila?
Myšlenka vznikla na podzim minulého roku. Pak jsme dávali dohromady tým. Ten jsme myslím vyřešili výborně, jsme super parta. A pomáhá nám spousta dalších lidí z různých oblastí a oborů. 

Je to čistě váš nápad, nebo už to někde v zahraničí funguje?
V zahraničí fungují podobné projekty na bázi tzv. „voluntourismu“, tj. spojení „tourismu“ (tj. cestování) a „volunteeringu“ (tj. dobrovolnictví). LITS se liší od naprosté většiny ve dvou hlavních věcech. Zaprvé, LITS program je připravený na míru profesionálům ve středním věku pracujícím v korporacích. Zadruhé, zaměřujeme se pouze na podporu společensky prospěšných podniků, které jsou na rozdíl od neziskovek, charit atd. (kam většinou dobrovolnické zájezdy směřují) nezávislé na grantech, dotacích a jiných formách finanční pomoci, která je krátkodobá, a tím pádem společenské problémy řešit nedokáže. Společensky prospěšné podniky se financují z prodeje vlastních produktů a služeb, a díky tomu dokážou fungovat dlouhodobě a společenské problémy skutečně řešit. To jsou ty organizace, které chceme podporovat.

Chcete zůstat jen v České republice, nebo plánujete své podnikání rozšířit i do jiných zemí?
Program byl od počátku založen jako mezinárodní. Působíme v Praze a dánské Kodani, účastníci prvního projektu byli čtyř národností a projekt se realizoval v Indii. V horizontu několika příštích měsíců bychom rádi odstartovali naše aktivity v Londýně. Chceme se rychle rozšířit do zahraničí, nicméně musíme postupovat s rozmyslem.

Mám už zkušenost s cestováním na vlastní pěst. Proč bych najednou měla dát přednost organizovanému „zájezdu” a platit vám za to? 
Naši účastníci nám platí za organizaci, každopádně my nejsme taková ta klasická cestovka. Nestaráme se o to, aby na letišti byl klimatizovaný taxík, perfektně připravený a vybavený hotel, všude evropské jídlo na čas. Účastníky naopak necháváme, aby si svoji zkušenost sami vytvořili, tj. minimálně zasahujeme do jejich denního rozvrhu – věci si sami zařizují, domlouvají, vybírají, co budou dělat atd. Ono paradoxně zorganizovat takovýto z pohledu účastníka „neorganizovaný“ program, tj. aby účastník nebyl v pozici klasického turisty, dá docela zabrat. Dále si zakládáme na tom, že projekt, na kterém účastníci pracují, dává smysl a je dobře připravený. Pak i během projektu poskytujeme účastníkům coaching, podporu s řízením projektu, zpětnou vazbu atd. 

Výjezd trvá tři týdny. Jak mohou lidé z druhého konce zeměkoule malému indickému byznysu reálně pomoci? 
Samotná účast na projektu trvá tři týdny, účastníci jsou však v kontaktu s konkrétním sociálním podnikem už 1−2 měsíce před odjezdem, aby se všechno stihlo připravit, naplánovat apod. Na místě pak probíhá implementace, která je v rámci 4−5členného týmu a 3 týdnů v klidu zvládnutelná. Pokud účastníky práce baví a vidí v ní smysl, mohou být s daným společensky odpovědným podnikem dlouhodobě v kontaktu a rozvíjet jej dál. Takže nejde jen o tři týdny účasti na projektu a hotovo. Do jednoho podniku jezdíme vždy alespoň 12 měsíců. To znamená, že tam každé dva tři měsíce pojede jiná skupina a naváže na práci svých předchůdců.

Pro některé majitele firem, personalisty nebo nadřízené může být problematické uvolnit zaměstnance na tři týdny. Proč by to měli ve vašem případě přehodnotit?
Podle toho, co slýcháme od účastníků, je to pro ně super dovolená a nezapomenutelná zkušenost. Z pohledu personalisty se ale nejedná jen o dovču, ale také o program, během kterého se zaměstnanci naučí o sobě, týmové práci, interkulturní spolupráci atd. výrazně více, než kdyby absolvovali několik odborných školení. Od podzimu tohoto roku začínáme poskytovat LITS program pro firmy na míru. Takový LITS program tedy bude kompatibilní s firemní HR politikou a CSR strategií a firma pak má možnost využít LITS program i k vlastní propagaci, odměňování nejlepších zaměstnanců atd.

Lidé, kteří s vámi vyjedou, spolu stráví tři intenzivní týdny. Kromě odpočinku budou muset také týmově spolupracovat a bydlet spolu. Jak zajistíte, že si sednou a nevzniknou žádné hádky apod.?
Do programu vybíráme účastníky opravdu pečlivě. Testujeme jejich kulturní porozumění, schopnost práce v týmu, motivaci a správná očekávání od programu. Z tohoto důvodů už jsme museli řadu zájemců odmítnout. Vybraní účastníci pak spolu před odjezdem mají řadu Skype meetingů a navíc pro ně organizujeme víkendový přípravný seminář. Samozřejmě není možné čekat, že v týmu nevzniknou neshody – takový tým bohužel asi neexistuje. :) 

Díky za rozhovor.

GARANTI RUBRIKY

Martin Hudeček

Systemický kouč, jednatel a manažer v ORBITu, konzultant, podnikatel a pedagog.

Jaroslav Procházka

Agile/Lean mentor, podporovatel inovací, stavitel týmů a vášnivý skialpinista

 
 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy