Chytré telefony, tablety a podobné hračky spolehlivě zaplavily naše domácnosti i kanceláře – s jejich pomocí již nějaký ten pátek kdekoliv a kdykoliv „mejlujeme, četujeme, lajkujeme a šérujeme“ doslova napříč světadíly i generacemi (s rozdílem určité lehkosti užívání) a v současných limitech síťového pokrytí, samozřejmě.
Kromě běžných funkcí, na které jsme byli zvyklí u PC a notebooku, nám mobilní zařízení například nabídla zlepšovák v podobě aplikací. A co si budeme namlouvat, každý máme mezi „apkami“ své vyzkoušené favority. Někdo sleduje vlastní kondici a spálené kalorie při běhání v sousedství, někdo svého potomka na cestě ze školy, jiný stahuje nové hudební pecky, někteří „odpočívají“ u MineCraftu, další upravují fotky, nakupují, seznamují se a co já vím co ještě.
Nového „smart“ trendu se rychle a strategicky chopila i většina poskytovatelů informačních systémů. Jessica Miller-Merrell ve svém říjnovém příspěvku pro Forbes uvádí, že jen v první půli tohoto roku různí investoři nasypali do inovací HR a náborových technologií přes 812 milionů dolarů.
Podle studie od Bersin by Deloitte je 93 % HCM (Human Capital Management) řešení aktuálně dostupných na globálním trhu plně kompatibilních s mobilními aplikacemi pro HR. Aplikace jsou, jak víme, schopné existovat i samy o sobě – nenárokují si, na rozdíl od svých robustních předchůdců, prakticky žádnou implementaci, jsou intuitivní, dostupné v režimu 24/7 na všech platformách, jsou jazykově adaptabilní a – co na nich máme nejradši – fungují na pár kliků či tahů a máme je neustále po ruce.
Zajímavé aplikace pro HR nabízejí tradiční velikáni na trhu IS, ale do popředí se dostávají i jejich šikovní konkurenti z řad nových start-up firem, složených z programátorů nové generace, kteří těží z trendu, v němž se cítí jako ryby ve vodě. Ve zkratce, řešení tady jsou, a ať už máte v hledáčku jakýkoli proces – od náboru po odměňování – je z čeho vybírat.
Příjemci podobných lahůdek se množí a čekají, co bude. Známý softwarový poskytovatel Jobvite ve svém průzkumu „2015 Recruiter Nation Survey“, dostupném na stránkách jobvite.com, uvádí, že 43 % aktuálních uchazečů o zaměstnání při svém vyhledávání aktivně používá mobilní technologie. Z toho 21 % jich zároveň předpokládá, že firmy mají své procesy navázané na mobilní aplikace.
A co na to HR?
Ze studie Bersin by Deloitte vyplývá, že HR profesionálové vnímají jako nejdůležitější plody využívání smart aplikací – v uvedeném pořadí – nejvíce:
· Zvýšenou produktivitu zaměstnanců
· Rychlejší zpětnou vazbu od uživatelů
· Urychlení procesu rozhodování
· Vyšší angažovanost zaměstnanců
· Zvýšení úrovně spokojenosti zaměstnanců
· Zefektivnění v řešení zaměstnaneckých záležitostí
Navzdory těmto nesporným výhodám a evidentním společenským trendům v této oblasti praxe nadále výrazně pokulhává za teorií. Více než polovina HRistů ve zmíněné studii potvrdila, že se v dohledné budoucnosti nechystá zavádět chytré nástroje do své firemní praxe – viz níže:
Čím to je? Bojí se integrace s existujícími HRIS nebo ERP systémy? Překáží jim zkostnatělý přístup a dlouhý rozhodovací proces některých korporací? Nebo se jednoduše brání změně?
Na názor jsem se zeptala Stijna De Groefa z holandské společnosti Talmundo, která třetím rokem vyvíjí a nabízí HR aplikace na globálních trzích a v ČR/SR je nově distribuuje prostřednictvím lokálního partnera:
"Myslím, že se připravenost každým dnem zlepšuje. Problém je v tom, že HR lidi často nejsou edukovaní, aby dělali rozhodnutí ohledně IT, nevědí, co od toho mají očekávat. Dlouhodobě také zažívají frustrace z klientsky nepřátelských systémů, které jim život moc neulehčovaly, a tím byla jejich důvěra k technologiím vážně poškozena. Takže, na jedné straně jsou zvyklí řešit tyto záležitosti s velkými hráči, ale tam se zklamali. Na druhé straně nevědí, zda mohou věřit mladým progresivním firmám, které jim nabízejí nové „light“ verze a inovativní řešení. Ale je více než jisté, že firmy, které využívají možností mobilních řešení, mají už teď velký náskok před konkurencí."
S jakou reakcí se obvykle setkáváš u potenciálních klientů? Pokud stále váhají, jaké pro to jsou nejčastější důvody?
"Většina se týká bezpečnosti a konektivity, dále je zajímá možnost integrace řešení s jejich současnými systémy. Je to klient od klienta jiné. Někteří to zkoumají více, jiní méně nebo vůbec. Perličkou byl třeba klient v Rusku, jehož podmínkou bylo, že server musí být v Rusku, aby se data nemohla dostat ven."
Nevěříme v bezpečnost "cloudu"?
"Ano, někteří stále nevěří, přestože se jedná o nenávratný trend. Už to není ani trend, je to nová realita, ale jsou firmy – například v Rusku – kde pokud „cloud“, pak jedině ruský „cloud“. Obecně platí, že čím větší firma, více pravidel a dat, tím větší obavy o bezpečnost, hosting apod."
Jaké jsou dnes největší hity v mobilních HR aplikacích? S čím chtějí firmy nejvíce pohnout?
"Aktuálním tématem je performance management a vše, co s ním souvisí. O této oblasti se hodně diskutuje a je řada nových start-upů, které se snaží přijít s řešeními, jež by co nejlépe ladila se změnou přístupu k této věci (třeba impraise.com). Ale jsou zde i nové, mladé a úspěšné firmy, které nemají s HR nic společného, ale už začínají do této oblasti pronikat. V příštím roce v březnu se například chystá konference v Barceloně, kde firmy jako Airbnb, Uber nebo Spotify chtějí mluvit o své HR strategii. Bude inspirativní slyšet hráče nové generace, kteří se nebojí experimentovat."
Co vnímáš jako největší benefit "apek" ty sám a co vaši zákazníci?
"Je to rozhodně jednoduchost a mobilita. Někdy ta jednoduchost mate, protože abyste jí dosáhli, musíte zvládnout řadu komplexních věcí, takže opak je pravdou – čím je řešení v důsledku jednodušší, tím sofistikovanější produkt máte v ruce.
Interaktivita je například velkou přidanou hodnotou naší onboardingové aplikace. Umožňuje lidem ještě před nástupem živě s firmou komunikovat, propojovat se s jinými lidmi a vyjadřovat se průběžně k tomu, jak jejich adaptace probíhá. Z těchto jednoduchých "pulse checks" HR okamžitě vidí, kde to funguje a kde je nutné nějak zasáhnout."
Na co by se měl HR manažer zaměřit, pokud zvažuje investici do "smart" aplikací a má před sebou různé možnosti?
"Některé záležitosti bych přenechal IT oddělení, ale i bez technologických znalostí je zde pár bodů, které HR může prozkoumat:
- Funguje dané řešení na mobilních zařízeních, např. chytrých telefonech?
- Jedná se o webovou aplikaci, tj. web s responsivním designem nebo nativní aplikaci, která existuje samostatně?
- Jak funguje zalogování a co je k tomu potřeba?
- Jaké analytické informace z toho mohu získat?
- Jak je zaručena bezpečnost dat?
- Jak a zda probíhá aktualizace softwaru?
Je důležité vědět, že kdekdo dnes může přijít s nějakým prototypem, protože se vší existující online podporou a šablonami není těžké vyvinout jednoduchou aplikaci. Ale je rozdíl mezi prototypem a stabilním řešením, které funguje dlouhodobě, má zajištěný servis a pravidelné aktualizace."
Po rozhovoru se Stijnem jsem si uvědomila, že je to především o každém z nás (v HR i mimo něj), abychom sami sebe vzdělávali a zajímali se o to, co nás a naše interní zákazníky může posunout vstříc nové zkušenosti. Jinak hrozí, že budeme brzy "ztraceni v překladu" a partička lidí, která spolu s námi bude oplakávat staré časy, postupně velmi prořídne.
Nemusíte být sami zrovna aktivní na Facebooku a nosit v kapse chytrý telefon, ale ignorovat nové technologie a příležitosti, které přinášejí, se v našem časoprostoru nevyplatí – ani vám osobně v pracovním kontextu, a už vůbec ne vaší firmě. A HR, jak víme, je její vstupní branou.
Zdroje:
- Smartphones in the Workforce: What HR Practitioners Say about Planned Use, Bersin by Deloitte, 2015
- 5 HR Tech Trends Emerging this HR TEch Conf, Jessica Miller-Merrell, Forbes, Oct. 5/15
Foto: Flickr user Pierre Metivier
Autorka rozvojových programů, projektová manažerka a nadšená stoupenkyně pozitivních myšlenek