Zhruba před rokem a půl jsem se s Petrem Skondrojanisem vypravil do Holandska do Avans Hogeschool, největší obchodní vysoké školy v Holandsku. Natočili jsme tam tehdy i krátký rozhovor s Marijnem Muldersem, konzultantem a profesorem téhle prestižní univerzity. Tehdejší videorozhovor s Marijnem zde připomínám a nedalo mi, abych mu i nyní nepoložil pár otázek.
Marijn Mulders
Marijne, vím, že ty osobně jsi svým založením podnikatel a k čemu vedeš své studenty. Jde říct, že škola směruje studenty spíše k odpovědnosti za svůj život a chuti vrhnout se do podnikání, nebo spíše k tomu najít si jistou práci?
Nedá se to takhle říct. Pořád je to víc o firmách a zaměstnání než o podnikání. Snažíme se naše studenty vzdělávat komplexně a dát jim opravdu všechny základy pro byznys život. Specificky především podnikání učíme asi 10 % studentů.
Kolik procent studentů má svůj startup už během studia
Přibližně 20 %.
Když váš typický student absolvuje, chce podnikat, nebo být zaměstnaný?
Je to zhruba na třetiny: třetina chce rozjet vlastní firmu, třetina chce nejdřív najít zaměstnání, tam posbírat zkušenosti a potom začít svůj byznys a třetina cíleně chce nastoupit do velké firmy jako zaměstnanec a nehodlá na tom nic měnit.
Máte to podložené nějakou statistikou?
Ani ne, je to pouze náš odhad.
Jsou pro absolventy tím nejatraktivnějším zaměstnavatelem nadnárodní korporace?
Ne, nejatraktivnější jsou malé a střední firmy. Ty největší firmy jsou atraktivní pouze pro studenty, kteří jdou za touto kariérou cíleně a chtějí dlouhodobou práci v takové firmě.
Čeští studenti ve svém prvním angažmá hledají především klid, stabilitu a vyvážený work-life balance. Jak je to v Holandsku?
V podstatě stejně. Studenti se dokonce na vyvážený work-life balance zaměřují už během studia, kdy se snaží rovnoměrně vyvážit studium-práci-život. Bohužel studium často není tím nejdůležitějším komponentem…
Vidíš rozdíl mezi očekáváním absolventů a pozdější realitou, když začnou pracovat?
Mám pocit, že studenti mají příliš málo očekávání.
Jako že nemají žádné cíle?
Je to možná i horší. Hodně studentů dokonce ani neví, co má dělat. Jejich zaměření není na dlouhodobou cestu, ale dívají se jenom k nejbližšímu cíli. Poté, co absolvují školu, vůbec netuší, co budou dělat – tedy kromě těch, kteří chtějí rozjet vlastní byznys.
Pomáháte studentům připravit se na realitu a kontakt se skutečnými firmami?
Tohle je zahrnuto do jejich studijního programu od prvního roku, přičemž pracujeme jenom s reálnými firmami. Studenti dostávají zadání a zodpovídají se přímo řediteli dané firmy. Všechno musejí zvládnout i během stáže ve třetím a čtvrtém roce. Studenty učíme taky networking a zveme je na byznys network akce a setkání.
Jaké dovednosti se snažíte studentům vtisknout především, aby byli na reálný svět co nejpřipravenější?
Především podnikavost, manažerské dovednosti, výzkum, definici problému a jeho řešení, umění komunikace a také nezávislost a schopnost si poradit.
Máte organizace, které pomáhají studentům naučit se dovednosti, které je škola neučí?
Ne, všechno je součástí standardní výuky.
A máte o schopnostech a kvalitě svých absolventů k dispozici i feedback od firem, kam nastoupí?
Ano. Pořádáme pravidelná setkání s podnikateli, kde probíráme jejich požadavky i náměty, na co se zaměřit, a samozřejmě diskutujeme také o kvalitě našich absolventů. Navíc od firem, kde jsou studenti na stáži, registrujeme čím dál víc přání, aby u nich zůstali.
Jak dlouho jsi profesorem?
Dvanáct a půl roku.
Pozoruješ během té doby posun v preferencích a představách studentů?
Ano. Když jsem začínal, typickou představou úspěšného života byly pro studenty peníze, peníze, peníze a velké auto. Nyní studenti především hledají rovnováhu mezi prací a životem. Jde o mnohem větší zaměření na „bio-společnost“ (asi pro to dosud neexistuje lepší označení).
Děkujeme za rozhovor.
Videorozhovor s Marijnem Muldersem natočený v říjnu 2012 v holandské Bredě:
Kamera a zvuk: Petr Skondrojanis
Titulky: Vašek Pavlín