Řešíte, jak do své firmy vybrat ty správné lidi, jak je vést a jak zajistit, aby předávali zákazníkům ten správný zážitek z firmy vytvořený marketéry? Jak dosáhnout toho, že zaměstnanci za vaši firmu dýchají a prodávají její poslání a práci zákazníkům? Mám pro vás návrh na malý experiment.
Představte si svou značku - tedy její ideál - jako pana BRANDa nebo paní BRANDovou. Značka je živá bytost. Stejně jako člověk, kterého hledáte a se kterým budete ve firmě žít, spolupracovat, sdílet úspěchy i prohry, dýchat jeden vzduch a sledovat společné cíle. Značka má své DNA, věří v určité hodnoty, má svou osobnost, nějak vypadá a mluví, je něčím jedinečná. Lidé k ní něco cítí a něco si o ní myslí. S vaším novým zaměstnancem je to zrovna tak. A tak je ideál vaší značky současně také ideálem člověka, kterého hledáte.
Když se v Apple ve svých začátcích rozhodli stát se pirátskou firmou, nepotřebovali do svých řad obyčejné námořníky. Potřebovali skutečné piráty, ty, kteří se chtějí vzepřít zažitým poměrům a dělat věci jinak. Ty, kteří se nebojí jít ostatním lodím po krku.
Největším nepřítelem značky nejsou konkurenti, daně či ekonomická situace. Jsou to tzv. „informovaní neangažovaní“ zaměstnanci. Cynici s mozkem a dovednostmi, kteří se do firmy dostali i přesto, že do ní pro své vlastnosti nepatří, ti, kterých se nelze jen tak zbavit. Firemní hodnoty odmítají a v konečném důsledku demotivují jak ostatní zaměstnance, tak mnohdy i samotné zákazníky.
Ruku na srdce, že i vy ve firmě nějaké neangažované cyniky s mozkem máte? Věřte, že se k vám nedostali náhodou. Naopak. Pečlivě jste si je vybrali na základě jejich vzdělání, schopností a předchozí praxe. Přijali jste je pro to, co umí, a teď byste se jich rádi zbavili pro to, jací jsou.
Nejlepší obranou je prevence a nejlepší prevencí proti informovaným neangažovaným zaměstnancům je značka. Výhodou skutečně charismatických značek je, že mají svůj vlastní životní styl. Jako magnet přitahují ty, kteří jsou stejného ražení, a odpuzují ty, kterým tento životní styl nevyhovuje, není jim vlastní.
Zapojte svou značku do výběru a vedení lidí, svých zaměstnanců. Nechte ji být nejen marketérem, ale i personalistou. Ona to umí a umí to skvěle. A hlavně má vždy pravdu. Čistě pragmaticky (a možná trochu cynicky) nahlíženo, interní branding je vlastně o prodávání firmy těm, kteří prodávají vašim zákazníkům.
Zbourejte proto zdi mezi marketingovým a HR oddělením. Sestěhujte marketéry a personalisty do jedné kanceláře, nebo alespoň na jedno patro, a umožněte jim budovat značku společně, jak ve vztahu k zákazníkům, tak ve vztahu k zaměstnancům. Je to totiž jediný způsob, jak zajistit, aby značka skutečně žila a aby zákazník získával vždy tu správnou zkušenost, ten optimální značkový zážitek.
Pokud vás můj článek zaujal, či dokonce inspiroval, jsem tomu rád. Cením si možnosti přispívat do HR kavárny a brzy přidám další článek k tomuto tématu, kterému se zde chci věnovat dlouhodobě.
Přeji vám všem krásný den.
Společník a hlavní evangelista v Brand Bakers