Operacialismus, kvartalizace, defétismus. Pokračujeme plnou parou v Bariérách inovace.
Operacialismus a kvartalizace
Pozadí této bariéry je skryto v přebujelém důrazu na výsledky tohoto kvartálu, často způsobeném aktuální potřebou „dát čísla”: management honí bonusy a často je k tomu vytížený operativou na 120 %. Řeší to pak obchodní taktikou, slevovými a marketingovými akcemi (nic moc jiného vymyslet a zrealizovat ani nejde), které netvoří novou hodnotu pro zákazníka, spíše vedou ke komoditizaci a dlouhodobě svým důrazem na cenovou válku podřezávají firmě větev.
Na delší horizont se nemyslí: už Adam Smith říkal, že v dlouhém období jsme stejně všichni mrtví – a dlouhé období je v takové situaci cokoli víc než dva roky na pozici. Víc netřeba řešit.
V prostředí honění plánu se inovace vyskytují jen „jako reakce na průser”.
Možné příčiny:
Defétismus
„Než to uděláme, tak nás stejně někdo předběhne – tak si raději počkáme, až to někdo udělá, nabije si sám, a pak ho zkopírujeme.“ Alespoň tak zní defétistická mantra. Problémem ovšem je, že v praxi neplatí: vede pouze k tomu, že si firmy mezi sebou kopírují věci, které pak nefungují nikomu. Firma se zaměřuje na nesmyslné aktivity konkurence, místo aby se zabývala svými zákazníky. Vznikají hype křivky a diskuzní kroužky, na kterých všichni prodělávají – například mezi českými bankami a mobilními operátory populární projekty mobilních plateb a mikroplateb (JuicePay, PaySec, Mobito atd.).
Možné příčiny defétismu:
Důsledky a symptomy defétismu:
Technokrati u kormidla
Technokrat chce mít vše pod kontrolou, naplánované a předvídatelné, a přitom pomíjí lidskou stránku věci. Tím však výrazně omezí šance na úspěch: je fajn mít Excel s nápady (v tom bývá většinou skvělý), ale úspěch inovace vyžaduje zapojit lidi, zažehnout jiskru tvoření, pracovat s intuicí o trhu, hrát si, experimentovat a zkoušet různé cesty, včetně těch, které na začátku vypadají, že nikam nevedou, ale i těch, jež po cestě ztroskotají.
Technokrat není připravený na to, že z inovace nakonec vznikne něco jiného, než se předpokládalo na začátku. Příběhy většiny podnikatelů vypovídají o řadě změn, než přišli na to, čím se živí dnes (zeptejte se, kteréhokoli chcete).
Příčiny:
Důsledky a symptomy technokratického řízení inovací
Střední management s hypotékami
„Co kdyby se to nepovedlo a mě pak vyhodili – kdo za mě zaplatí hypotéku?” Bohužel platí pravidlo, že čím zajímavější by inovace mohla být, tím často větší riziko, a tím pádem menší zájem takto smýšlejících lidí zapojit se ji doprovází. Navíc se to děje v prostředí střednědobé nejistoty: „Když se dohodnu se současným šéfem, nevyhodí mě ten, který přijde po něm, což bude nejpozději za rok a půl?”
Důsledkem vysokých hypoték pak bývá neochota přebírat zodpovědnost a účastnit se projektů, u kterých není od začátku jasné, že dopadnou dobře. Rafinovaně maskovaným důsledkem je „plechování spodní části zad“ (vytváření různých projektových rezerv, podmínek, nároků na rozpočty atd.), jež projekty často tak zkomplikuje a prodlouží, až se je podaří zadusit úplně.
To je pro dnešek vše a příště pokračujeme egománií, konceptualismem, finančníky a velkým shrnutím, co tedy s tím…
foto: Flickr user Hartwig HKD
Hledač smyslu a hodnoty. Inovátor. Knihomol občas plachtící na kitesurfu. Partner Direct People.