Ve videu s Filipem Kleštíkem o józe na pracoviště jsem zaslechla, že nějaká plzeňská společnost hledá wellness koordinátora. Má pomáhat zaměstnancům udržet zdravý životní styl, radit jim s jídlem a cvičením. Jaké bylo mé překvapení, když jsem zjistila, že tuto pozici vypsala výrobní společnost. Co tím sledují? Jak se na to tváří zaměstnanci? Hlavou mi toho vrtala spousta. Tak jsem se do plzeňské Shape Corporation vypravila a na vše se Kateřiny Boháčové, která má na starosti hledání nových lidí a rozvoj zaměstnanců, pořádně vyptala.
Šachovnice krabic na plzeňském předměstí, do kterých vjíždějí a zase z nich vyjíždějí plně naložené kamiony. Vítejte v plzeňské industriální zóně Borská pole. V přibližně 40 krabicových budovách najdete na 12 500 zaměstnanců, kteří pro české a zahraniční, převážně německé a japonské firmy chrlí komponenty pro automobilový a strojírenský průmysl. Přiznám se, že zrovna tady bych zaměstnance v roli wellness koordinátora nehledala ani náhodou.
Shape Corporation zaměstnává přibližně 250 lidí, kteří navrhují, testují a vyrábějí součástky převážně pro automobilový průmysl. Většina z nich jsou výrobní zaměstnanci. Jak jste přišli na to, že potřebujete zrovna wellness koordinátora?
Není to úplně náš nápad. Jsme americká firma a hodně vycházíme z konceptu, který vytváří naše americká centrála. Oni už tam nějakou dobu koncept wellness mají. Na základě toho, co už funguje, postupujeme i my.
Co si od toho slibujete?
Slibujeme si, že budeme v rámci plzeňského regionu výjimečná firma. Péče o zaměstnance je pro nás důležitá. Není to jen o tom, že chceme vyrábět a mít výsledky. Chceme také, aby u nás lidé pracovali rádi. A tohle je jeden ze způsobů, jak toho dosáhnout.
Co bude wellness koordinátor dělat?
Všechno je to na začátku. Už jsme někoho vybrali, nastoupí pravděpodobně v říjnu. Bude zcela na něm, aby to tu nastavil. Pojede do Států, naučí se od tamního wellness manažera, co tam funguje a nefunguje, a pokusíme se vymyslet, co z toho aplikovat na Čechy. Myslím si, že americká kultura u nás docela prosakuje. Není to ale tak, že bychom všechno americké automaticky vzali a převáděli do Čech. To nikdy nemůže fungovat. U konceptu wellness ale věříme, že to je jedna z věcí, které mohou vyjít.
V čem tedy bude jeho práce spočívat?
Není to jen o tom, že vybuduje firemní fitness nebo jiný prostor, kam budou lidé chodit. Jde o celkové nastavení systému. To znamená – co by se dalo dělat, aby byli lidé zdravější, v lepší kondici, spokojenější. Firemní fitko určitě ano, ale v rámci zdravé výživy bude také spolupracovat s kantýnou, součástí pravděpodobně také bude oblast zvládání stresu. Nebude se tedy zabývat jen fyzickou stránkou, ale půjde rovněž o psychično. Kromě toho se bude snažit o to, aby lidé měli vůbec zájem se sebou něco dělat. Bude to vlastně takový projektový manažer. Vytyčí si projekt, který se bude zavádět, a bude to zastřešovat. Na začátku půjde hodně o nastavení, co tu chceme mít.
Jaký byl o pozici zájem?
Přesný počet reakcí vám neřeknu, ale řádově jsem osobně viděla nějakých dvacet lidí. Zrovna na této pozici hraje velkou roli osobnost, navíc ten člověk přijde do našeho týmu, tak jsem se toho o jednotlivých zájemcích chtěla dozvědět co nejvíc. Občas mne i mrzelo, že jsem musela některé lidi zamítnout. Ale protože zájem byl opravdu velký, nešlo vzít všechny.
Jakým výběrovým řízením procházeli?
Celkem šlo o tři kola. První kolo bylo se mnou, jakožto prvním člověkem, se kterým se při náboru setkávají. Druhé kolo bylo s HR manažerem, což je v tomto případě přímý nadřízený. Prošli také pohovorem s kolegyní ze Států, která tam má na starosti wellness program.
Co nakonec rozhodlo o vítězném kandidátovi?
To je těžké říct. Faktorů bylo hodně, nerozhodovali jsme se úplně snadno. Asi intuice v kombinaci s tím, co má ten člověk za sebou, co nám může přinést, a určitá vyzrálost v tom, že se s tím popere. Že ho do toho nehodíme a on se v tom bude plácat. Takže i potenciál pro roli projektového manažera.
Koho jste hledali?
To bylo hodně otevřené. Není to pozice, kde by tvrdých znalostí bylo hodně. Spíš šlo o to, co konkrétní člověk může nabídnout. Viděla jsem lidi, co měli spíš zázemí z psychologie, z tělocviku, z profesionálního sportu – opravdu to byla široká škála. Přitom to všechno byly možnosti, které jsme byli ochotni zvážit. Nakonec tedy padlo rozhodnutí podle toho, co dávalo největší smysl. Dopředu dané jsme to ale neměli. Spíš se to formovalo až v průběhu výběrového řízení.
Prvotní myšlenka přišla ze Států. Jak jste se na to tvářili?
Až tak nové to pro nás nebylo. Věděli jsme, že v americké Shape Corporation takový wellness koncept od nějakých devadesátých let funguje. Takže to není dva tři roky zpátky. A také jsme věděli, že tady něco takového chceme. Uvažovali jsme o tom už nějakou dobu, ale ta doba dozrála až teď. Obecně na to lidé reagují pozitivně. Nikdo se nebojí, že by ho někdo kontroloval, co jí a tak.
Takže ranní rozcvičky neplánujete?
Je to možné. Vím, že v Americe funguje něco jako ranní jóga. Co konkrétního to bude u nás, zatím nevím. Bude to jeden z prvních úkolů, které leží před člověkem, který na pozici wellness koordinátora nastoupí.
Jak máte pozici wellness koordinátora naplánovanou? Teď je v kurzu zdravý životní styl, ale co až přijde do „módy” něco jiného?
Já doufám, že tu bude pořád. Na začátku půjde o nastavení, vybudování fitka a podobně. Nároky se ale pořád vyvíjejí, a navíc tu bude hlavně proto, aby byl k dispozici lidem. Takže to není něco, co bychom byli schopni nastavit, zavést a pak jej vypudit pryč.
Možná se od vás inspirují další firmy?
Otázka je, zda do toho půjdou. Myslím si, že Češi jsou v tomhle ještě dost konzervativní a podobné věci se zatím dějí jen v zahraničí nebo ve velkých firmách. My se ale snažíme neřídit tím, jak to dělají ostatní.
Díky za rozhovor.
Zodpovídá za marketing značky LMC. Šťastná zaměstnankyně, která pomáhá své firmě dělat dobré věci dobře.