Téma
Téma

Co takhle prázdniny jinak?

30.06.2014  Radim Koštial 0  komentářů

Letní prázdniny jsou ve znamení dovolených. Jsme-li zaměstnáni, bývá to někdy doprovázeno otázkou šéfa „Cože? Na tak dlouho? Tak si s sebou, prosím tě, vezmi mobil a buď občas na příjmu, jo?“ No ještě abychom nakonec jezdili na dovolenou s pocitem provinění! Co byste ale řekli na dovolenou, která může být dlouhá, zábavná, třeba i exotická, a navíc taková, že udělá radost nejen vám, ale i šéfovi, a dokonce ještě i někomu třetímu?




Zkratka CSR se dá jednak vyložit svým původním významem Corporate Social Responsibility (tedy Společenská odpovědnost firem), ale od minulého týdne i pojmem Celkem Slušná Rejže. Pod tímhle názvem totiž v pražském Impact Hubu pořádali Martin Ruman z Hnutí zaHRádkářů a kavárník Petr Skondrojanis minikonferenci, jejímž cílem bylo představit čtyři projekty, díky kterým pro firmy nemusí být podpora neziskových organizací a projektů charitou, marketingem, odpustkem anebo ještě hůř – odškrtnutím úkolu z centrály.

Představené projekty a především zpětná vazba od účastníků totiž jasně ukazují, že aktivity společenské odpovědnost jdou krásně sladit s osobním rozvojem, a dokonce i ziskem, aniž by se cokoli vzájemně vylučovalo. Totiž ti, kteří se rozhodnou dát si kariérní pauzu třeba z důvodu pocitu vyhoření z dlouhodobého stresu na manažerské pozici a jdou na pár hodin, na pár týdnů, měsíců a třeba i rok předávat své zkušenosti těm, kteří to potřebují, ale nemají na to, uvádějí, že prožitá zkušenost jim zásadně změnila život. A to nejen tím, že si začnou mnohem víc vážit toho, co ve své firmě mají, ale rozšíří jim to obzory a vnímání života i světa, do té doby limitované korporátním pohledem. Účastníci se často vracejí s konkrétními nápady a návrhy, jak dělat věci jinak. A tak nějak obrození…

A kdo se na setkání se zhruba padesáti hosty především z HR představil?

1. Nadace Vodafone: Rok jinak
Princip je jednoduchý. Vy jste třeba odborník/odbornice na marketing a na rok přejdete do vybrané neziskovky, abyste u nich rozjeli marketing, naučili je to a nastavili vše, co je třeba. Taková neziskovka si samozřejmě nemůže dovolit platit vám plat, na který jste zvyklý, a tady nastupuje Nadace Vodafone, která vám plat v původní výši platí. 

Hezké ne? Navíc poskytovatelé takového grantu (tedy ti, co roční prázdniny prožijí jinak) uvádějí tyto hlavní dopady, které na ně Rok jinak měl:

  • zásadně zvýšená schopnost empatie
  • rozšíření obzorů
  • kreativita
  • učení se novému

A ruku na srdce: pro kterou firmu by tento rozvoj osobnosti jejich klíčového zaměstnance nebyl zajímavý? Navíc, když se ke zmíněnému efektu vážení si takové „samozřejmosti“, jako je třeba kopírka, přidá ještě vyšší efektivita, větší schopnost improvizace a učení se novým věcem!

Jak uvedla Jana Neupauerová z Nadace Vodafone, umožnit zaměstnancům takovéto „prázdniny“ jinak určitě nemá potenciál stát se plošným firemním benefitem. U vybraných manažerů s potenciálem brzkého vyhoření to ale zcela jistě smysl má.

2. LITS Global
O téhle partě už na Kavárně psala Lenka Mydlová v rozhovoru, který tady vyšel pod názvem Dovolená, která má smysl. O co jde? Prostě odjedete na třítýdenní dovolenou někam do Asie či Jižní Ameriky. Ta dovolená je ale tak trochu jiná dovolená: vy jedete jako expert nabízet svoji odbornost místním malým firmám, které pomoc nutně potřebují. Nejedete kopat studně, jedete – pokud jste třeba ajťák – pomoci jim s IT, pokud jste třeba procesní manažer, nastavujete např. v malé indické firmě procesy… A LITS to všechno zařídí a firmě to naservíruje na stříbrném tácu včetně letenek, ubytování, kompletní přípravy a v případě vyslání celého týmu i kouče a facilitátora.

Celých 91 % procent těch, kteří se ze své třítýdenní mise vrátili, uvádějí výrazné zlepšení svých dovedností a schopností a pochopitelně také rozšířené obzory a vnímání světa. Proč by pro kteroukoli firmu nebylo zajímavé zaplatit takovou akci a vyslat klíčové zaměstnance, když navíc přímý dopad na vyslaného pracovníka je měřen 360° feedbackem před i po jeho misi, jak zdůraznil Honza Krahulík, který projekt LITS představil?

3. UM SEM UM TAM
Projekt, který zastupovala Adéla Jansová (ano, ta mladá slečna, se kterou jsem před nedávnem dělal rozhovor o její další aktivitě BakeMe), jednoduše propojuje stovky lidí z firem, kteří mají zájem věnovat třeba deset hodin práce některé z neziskovek, jakých je v projektu zapojeno více než 400. Vše jednoduše a přehledně na webu, každý si vybere. Umíte třeba udělat parádní a levnou webovou prezentaci? I neziskovka ji potřebuje a vy máte možnost si tu svou najít. Umíte sestavit roční rozpočet? Sestavte ho i neziskovce!

A víte, co je skvělé? Jako dobrovolník sbíráte za každých svých deset hodin práce pro neziskovku body. A mezi dobrovolníky prý občas „zuří“ až sportovní boj o body. Jinými slovy: kdo víc pomáhá, má víc bodů a v tabulce stoupá na přední příčky. No není to skvělé?

Tak určitě!

4. Helping hands
Jaký teambuilding je lepší? Ten, při kterém vyženete obtloustlé kancelářské zaměstnance do lanového centra a při první příležitosti si někdo z nich vyhodí rameno, nebo ten, při kterém se společně vytvoří něco, co dává smysl, a co navíc zásadním způsobem změní někomu život k lepšímu?

Helping hands je projekt nadace Ellen Meadows, která organizuje protézy rukou pro oběti na celém světě. Dětí i dospělých, kteří přišli o ruku či o ruce třeba ve válečném konfliktu, jsou na světě stovky tisíc. Nadace Ellen Meadows tyto umělé protézy vyrábí v USA a nesložené díly distribuuje po celém světě, kde se ruce v rámci firemních workshopů a teambuildingů smontují, aby se posléze opět centrálně distribuovaly potřebným. Firma tak zaplatí protézy, které pak zaměstnanci na teambuildingu smontují. Baví je to, učí se, spolupracují, a navíc pracují na něčem, co například dětské oběti války kdekoli na světě výrazně zlepší život, zemědělci umožní opět držet nářadí, pracovat a uživit sebe a svoji rodinu. 

Projekt představil Bohdan FukaOdyssey Network, která u nás tyto workshopy ve firmách organizuje.

Tak co na to říkáte, vy, zaměstnanci? Nechcete si prožít dovolenou jinak?

A co na to říkáte vy, firmy? Nemyslíte, že smysluplný a nikoli nucený důraz na CSR aktivity by měl být přirozenou součástí firemní kultury? Zejména, když účastníci konference na závěrečném workshopu uvedli, že CSR aktivity u nich ve firmách jim přinášejí pozitivní dopady, jako třeba tmelení týmu, zvýšení loajality, radost, hrdost anebo např. uvědomění si vlastní síly? I ten, kdo si o sobě myslí, že je jenom „poslední“ zaměstnanec, zažívá pocit naplnění, když dělá něco zásadního pro někoho jiného.

Firmy by se neměly bát uvolnit klíčové pracovníky i na dlouhodobější CSR projekty, protože v opačném případě nehrozí nic horšího, než že ve fázi vyhoření nebo ztráty motivace odejdou sami.

A navíc: 79 % mladých lidí z pověstné generace Y chce pracovat ve firmě s důrazem na CSR. 

A to už za to stojí, ne?

Titulní foto: Flickr user Fartripper
Fotky z Rejže: Marie Bartošová

 

Minulá témata

 
Přináší společnost LMC, s.r.o., vyrobeno ve spolupráci s Omega Design & Breezy